El Port de Barcelona mou 3,2 milions de TEU fins al novembre, un 21,6% més que l’any anterior

El tràfic total de contenidors del Port de Barcelona entre els mesos de gener i novembre d’enguany ha sumat 3,2 milions de TEU, una xifra que suposa un increment del 21,6% comparat amb els contenidors manipulats en el mateix període de 2020. Si la comparativa es realitza amb les dades prepandèmia, pel Port de Barcelona han passat un 4,8% més de contenidors que els que varen transitar en el període gener-novembre de 2019

Convé ressaltar el bon comportament que estan tenint els contenidors plens, tant d’importació com d’exportació, que augmenten un 16,4% i un 11,8%, respectivament. Aquestes són dades molt positives perquè reflecteixen la bona feina que està realitzant el teixit productiu del hinterland del Port de Barcelona. El transbordament (contenidors que són descarregats per tornar-se a embarcar cap a la seva destinació final) també acumula resultats positius, amb un augment del 33,3% en el cas dels contenidors plens.

Pel que fa al tràfic total de mercaderies del Port de Barcelona, ha sumat fins al novembre 60,9 milions de tones, xifra que suposa un increment del 13,9% respecte al mateix període de l’any 2020.

Durant els onze primers mesos de l’any, el Port ha registrat més de 4 milions de tones de sòlids a granel, amb un increment del 10,9%. La sal comuna, que es dispara un 437%, i les potasses (+21,8%) són dos dels productes que més han contribuït a aquests resultats.

D’altra banda, les terminals especialitzades en la recepció i distribució de líquids a granel han encaminat 11,4 milions de tones de mercaderies fins al mes de novembre, registrant una caiguda del 2%. Aquest resultat negatiu es produeix, principalment, pel comportament del gas natural i la benzina. Tot i això, el tràfic de líquids a dojo es va recuperant mes a mes de forma progressiva i hi ha productes com el fuel (31,3%) o els biocombustibles (36,1%) que registren increments significatius.

El tràfic de vehicles, que l’any passat va patir un descens pronunciat, es va recuperant lentament i creix un 7,8% fins al novembre, sumant un total de 456.888 automòbils. La indústria de l’automoció està patint aquest any problemes de falta de microxips i matèries primeres que afecten a la producció de vehicles i dificulten una recuperació més ràpida d’aquest sector.

També es va recuperant progressivament el tràfic de passatge. En aquest cas, l’increment en els onze primers mesos de l’any se situa en un 69,4%, amb 1,4 milions de passatgers registrats. Els ferris de línia regular han mogut 911.528 passatgers (+45,3%) i els creueristes es disparen un 145,3%, arribant als 487.680 passatgers.

Més servei, més demanda de transport

Un dels tràfics que està destacant aquest any pel seu bon comportament és el de short sea shipping. Les UTIs carregades en aquests serveis han crescut un 14,7% entre els mesos de gener i novembre respecte al mateix període de 2020. En el cas d’Itàlia, el creixement ha estat del 16%, el que suposa traslladar de la carretera al vaixell 145.625 camions. En el cas del Marroc, les UTIs transportades s’han multiplicat pràcticament per 10. Amb aquestes dades, el moviment d’UTIs en serveis de short sea shipping al Port de Barcelona s’incrementa un 9% respecte a les dades prepandèmia.

En el cas del substancial increment dels tràfics amb Marroc és degut a la posada en marxa del servei de Suardiaz que va començar centrat en el segment de la càrrega i que dona servei, principalment, als sectors hortofructícola, tèxtil i automoció. També en el cas d’Itàlia un dels motius és el de l’augment de la oferta de servei, degut a la incorporació dels nous vaixells ECO de Grimaldi, que ofereixen més capacitat. Això demostra, doncs, que una oferta de serveis de qualitat i adequats a les necessitats dels carregadors genera noves demandes de transport, en línia amb l’estratègia del Port de Barcelona de facilitar la posada en marxa de noves línies regulars d’autopistes del mar.

Fecha del Taller: