Xavi Cabané
Director general de Carretillas TR
Expliqui’ns una mica la història de l’empresa …
Els inicis del que és avui l’empresa es remunten al segle XIX, gairebé 150 anys; aleshores ens dedicàvem a la distribució de carbó a Barcelona en cavalls … Vam anar evolucionant i vam començar a treballar amb els primers “toros” existents en aquella època i, concretament, per a l’Exposició Universal de Barcelona del 1929 vam adaptar un dels carretons que teníem perquè pogués transportar persones dins el recinte firal de l’exposició. Així mateix, amb els nostres carretons continuàvem distribuint el carbó per les cases de la ciutat.
Atès que estàvem ubicats al costat del port, vam començar a intervenir en la descàrrega de vaixells i això ens va portar a començar a fabricar grues per poder-los descarregar. Una cosa va portar a l’altra i també ens vam començar a dedicar al transport i a la manipulació de mercaderies, portant a Barcelona els primers camions de gasogen i els primers toros de la casa Fenwick, que ja eren elèctrics.
Vam seguir amb totes aquestes activitats i vam anar creant altres companyies dedicades al transport, les duanes, els serveis logístics i els carretons. Però amb el pas dels anys, de totes elles només ha quedat l’actual Carretillas TR, lligada a la Família Cabané.
Ara, al capdavant de la companyia, estem el meu germà i jo, que som ja la quarta generació de la família dedicada a la maquinària de manipulació i elevació.
De quines marques de carretons són o han estat distribuïdors?
La primera marca de la qual vam ser representants va ser Fenwick, ja que aleshores no existia el concepte de ser distribuïdor de marques. A partir dels anys 80, vam començar a distribuir maquinària del fabricant Toyota, després de Komatsu, posteriorment de Nissan i després de Carterpillar; ara som distribuïdors de Hyster. Sempre hem distribuït màquines asiàtiques o nord-americanes, totes elles molt fiables i fàcils de reparar, i aquest ha estat invariablement el nostre avantatge competitiu perquè estem bolcats en donar un excel·lent nivell de servei als nostres clients.
Així mateix, també representem a altres marques complementàries, perquè el mercat així ho requereix, i ens encarreguem de la distribució de la gamma de carretons de BYD (Build Your Dreams) Forklifts, que és la marca de la multinacional xinesa pionera al món, juntament amb Tesla, en l’àmbit dels vehicles elèctrics i les bateries de liti.
Els carretons elèctrics BYD ofereixen avantatges com ara que no fan soroll, no contaminen i el manteniment és més econòmic que altres màquines que encara s’estan utilitzant actualment.
Quins elements innovadors tenen els carretons de BYD que distribueix TR?
La principal innovació és que funciona amb bateries de ferro liti, un tipus de bateria sense cap tipus d’àcid o metall pesat que té molta autonomia, durabilitat i seguretat. Aquesta tecnologia està tenint molt d’èxit i està cridant l’atenció del mercat perquè evita el haver d’anar manipulant i recarregant les bateries contínuament. La bateria pot durar uns 30 anys, i amb una unitat poden arribar a treballar fins a tres torns d’operaris en una mateixa instal·lació. És a dir, que ofereix un major índex de productivitat a uns costos menors, atès que aporta un estalvi energètic de fins a un 40%, a més de presentar també avantatges mediambientals perquè no és contaminant i és cent per cent sostenible.
Un altre element innovador, encara que aquest ja el porten gairebé tots els carretons, és un GPS que permet controlar en tot moment el vehicle i els seus moviments, amb la qual cosa elevem els estàndards de seguretat perquè tenim dades sobre la ubicació i les rutes dels carretons, sabem les que estan en moviment o activades i també ens indica si es produeixen cops o incidències, a més del consum de la màquina
A Carretilles TR també estan innovat en altres aspectes tecnològics com la robòtica…
Si, estem treballant en un tema de robòtica: els carretons sense conductor, una opció que ja estem oferint al mercat i del que tenim exemples implantats al País Basc, València i Lisboa. Per dur endavant aquesta iniciativa, hem creat una xarxa formada per 10 empreses a tota la Península. A Catalunya, Carretilles TR també ja té en cartera diversos projectes que al llarg d’aquest any es materialitzaran. Aquests carretons autònoms funcionen per càmeres i no per guies o làsers. Es tracta d’un tipus d’intel·ligència artificial de senzilla aplicació atès que només cal instal·lar les càmeres i una caixa de control en el carretó que es connecta al sistema de gestió del magatzem del client o també pot connectar-se a un telèfon mòbil, del cap del magatzem, per exemple. Això és molt més que un AGV guiat per làser.
Quins altres serveis ofereix Carretilles TR?
A més de tot allò relacionat amb la venda, lloguer, distribució de carretons i maquinària de manutenció, també oferim altres serveis post-venda com la reparació d’aquesta maquinària, tant de la nostra, ja que tenim 600 màquines en propietat llogades i repartides per Catalunya, com la de qualsevol altra marca.
Un altre servei que donem és el de la formació industrial i logística, atès que preparem els operaris perquè puguin manipular o conduir qualsevol tipus de màquina.
I per descomptat, tenim servei d’assessoria i enginyeria a través del qual podem fer estudis de necessitats en els magatzems i optimització dels mateixos, i podem aconsellar sobre quina màquina és la més idònia en una instal·lació logística concreta.
D’altra banda, hem creat una central de compres entre 60 empreses diferents del mateix sector que ens permet innovar en el mercat, en el sentit que sumem per buscar solucions o productes nous que donin resposta a les necessitats dels clients. Això també ens permet diferenciar-nos de les grans marques perquè estem molt a prop del client, li donem una resposta ràpida i eficaç i li resolem qualsevol problema o necessitat concreta.