El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha donat un pas més en la seva política d’estímul de la reactivació econòmica mitjançant l’urbanisme amb la presentació del l’avanç del Pla director urbanístic d’activitat econòmica (PDUAE) de la Plana de Lleida, que posarà en el mercat 240 hectàrees de nou sòl industrial –superfície equivalent a la de 240 camps de futbol– especialment pensat per acollir empreses que precisen parcel·les de gran format.
El vicepresident, Jordi Puigneró, i l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, han presentat avui l’avanç i han donat el tret de sortida al procés participatiu previ a la redacció del document. La creació d’aquest nou sector suposarà una inversió de 230 MEUR. “Avui posem al mercat un dels sectors d’activitat econòmica més grans de Catalunya, com gairebé dues fàbriques Seat”, ha remarcat el vicepresident Puigneró, que també ha assenyalat que es tracta “del primer polígon de Lleida connectat amb ferrocarril i això és descarbonitzar i lluitar contra el canvi climàtic”.
Per la seva banda, Pueyo ha remarcat que el desenvolupament d’aquest sector és “un símbol de superació de Lleida” i que “s’avança, doncs, per superar un repte històric d’aquesta capital, la manca de sòl industrial, i en un moment de necessitat de reactivació econòmica, per la pandèmia”.
Aquest nou Pla, que ha presentat tècnicament el director d’Ordenació del Territori i Urbanisme del Departament, Agustí Serra, s’emmarca en l’Estratègia per a la localització de Nous Sòls d’Activitat Econòmica impulsada pel Departament, que vol ser un full de ruta del país per a les accions territorials en matèria d’activitat econòmica. L’Estratègia ha de permetre dotar Catalunya de les noves condicions de sòl que demana un territori eficient i ben connectat per acollir activitat econòmica i afavorir la competitivitat i el reequilibri territorial.
Partint d’una visió global del país, l’Estratègia situa els nous desenvolupaments en zones d’alta demanda i creixement econòmic, vinculats als centres de recerca i tecnologia del país i ubicats estratègicament en relació a les grans infraestructures i corredors de mobilitat del país. És un nou model urbanístic, supramunicipal i d’alta rellevància econòmica que incorpora i afavoreix la integració paisatgística i el respecte a la infraestructura verda.
Aposta per la creació de sòl industrial i logístic a Lleida
Cal recordar que l’Institut Català del Sòl (INCASÒL), a més d’aquest nou sector econòmic a Torreblanca-Quatre Pilans, té en preparació sis més situats en els municipis lleidatans d’Almacelles (SUD 12A), Lleida (SUR 21 Fondo Magraners), Els Alamús (La Serreta), Les Borges Blanques (Vaca Roja) i Tàrrega (El Boscarró i Plans d’Ofegat). En total, els set sectors sumaran prop de 607 ha de les quals 339 ha es destinaran a activitat econòmica.
A banda, l’INCASÒL, té ja en comercialització altres 19,4 hectàrees de sòl destinat a activitat econòmica en els municipis d’Alcarràs, Balaguer, Bell-lloc d’Urgell i Cervera. Sumen un total de 42 parcel·les de diferents tipologies, situades als sectors Lo Tossalet Roig d’Alcarràs, Campllong III polígon II de Balaguer i Vinyes del Mig de Bell-lloc d’Urgell.
A nivell de tot Catalunya, a més del PDUAE de la Plana de Lleida, el Departament actualment redacta altres plans directors a l’entorn de l’aeroport de Girona, a la plana de Vic i a la de l’Alt Camp.
Una localització estratègica
El PDUAE de la Plana de Lleida neix de la necessitat de definir coordinadament un àmbit supramunicipal, destinat a activitat econòmica, en l’àmbit de Torreblanca-Quatre Pilans, promogut per la Generalitat en col·laboració amb l’INCASÒL i l’Ajuntament de Lleida.
L’àmbit de l’estudi se situaria geogràficament a l’est de Lleida, en una àrea d’interès econòmic, industrial i logístic, situada entre les carreteres C-13 i N-240, i la via fèrria R14 Lleida-Tarragona. Lleida en general, i aquest enclavament estratègic en particular, es troba en un eix de primer ordre a nivell europeu, com el corredor Mediterrani.
L’impuls d’un gran sector econòmic en aquest punt concentraria l’activitat econòmica en l’encreuament d’aquests grans eixos territorials. Així s’evitaria la dispersió de l’activitat industrial i logística i optimitzant les condicions per acollir noves activitats estratègiques. El nou sector es recolzaria en la implantació d’una nova terminal intermodal de mercaderies, que preveu el propi PDUAE.
L’avanç presentat avui tot just delimita l’àrea d’estudi i enumera els objectius que tindrà el futur el PDUAE, que es redactarà tenint en compte les aportacions que es rebin durant el procés participatiu. Així, els objectius són:
- Fomentar el transport de mercaderies ferroviari intermodal, localitzant una nova estació de mercaderies i garantint la connexió amb infraestructures d’abast territorial.
- Potenciar nova activitat econòmica amb parcel·les de gran superfície (100 ha).
- Minimitzar el consum de sòl, dimensionant el sector a les seves necessitats reals.
- Preservar la connectivitat ambiental i paisatgística, amb mesures correctores i compensatòries.
- Garantir la mobilitat sostenible amb les diferents modalitats de transport.
- Resoldre la relació del sector amb la ciutat de Lleida.
L’avanç proposa diverses alternatives d’ordenació del nou sector, d’una superfície total de 430 ha, que es concretaran en el document que es redacti després de la participació ciutadana. Orientativament, el 56% de la superfície, un total de 240 ha, es destinaran a la zona d’activitat econòmica; el 6%, amb 28 ha, a la nova terminal ferroviària, i el 38%, amb 162 ha, a espais lliures, equipaments i vialitat.