En el decurs de la Junta General Ordinària d’Accionistes, celebrada a Barcelona, el president de Saba, Salvador Alemany, i el conseller delegat de Saba, Josep Martínez Vila, han fet un balanç de l’exercici 2021, en el qual l’activitat del Grup encara es va mantenir condicionada per l’evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, especialment durant el primer trimestre, per iniciar una recuperació al llarg de l’any gràcies a la millora progressiva global de la situació epidemiològica.
El president de Saba ha explicat que la companyia es manté activa en el procés de sol·licitud de reequilibris de les seves concessions per corregir l’impacte negatiu de la COVID-19, ja que Saba va continuar prestant servei al llarg de la pandèmia, atès que els aparcaments es van considerar un servei públic essencial, malgrat les dràstiques restriccions de mobilitat. El conseller delegat de Saba ha afegit que actualment Saba manté obertes 87 negociacions de petició de reequilibris.
Hubs de serveis de mobilitat per a persones i mercaderies
Saba concep l’aparcament com un hub de serveis de mobilitat urbana sostenible, que aprofita les localitzacions estratègiques als centres de les ciutats, la seva capil·laritat i el seu servei ininterromput per treballar com un agent integrat en la política i en la cadena de la mobilitat de persones (vehicle elèctric, sharing, mobilitat unipersonal) i també de mercaderies (última milla).
Pel que fa a la mobilitat de les persones, Josep Martínez Vila ha insistit que una de les apostes estratègiques de la companyia és la de reforçar el seu rol imprescindible com a punt d’infraestructura elèctrica, que es va començar a desplegar el 2018. Gràcies a un gran impuls el 2021, la companyia disposa de més de 500 punts en 118 aparcaments de cinc països (Espanya, el Regne Unit, Portugal, Xile i Itàlia) i constitueix la xarxa de recàrrega elèctrica (semiràpida i ràpida, per a abonats i de rotació) més important del sector i amb un impacte en l’estalvi d’emissions. Només a Espanya, des que es van iniciar les càrregues elèctriques el desembre de 2018, s’ha registrat un estalvi de 278.861 kg d’emissions de CO2. Com a nodes de mobilitat compartida, Saba també disposa de 2.450 places de sharing i rent a car a Espanya, el Regne Unit i Xile.
Respecte de la mobilitat de mercaderies, Salvador Alemany ha explicat que els aparcaments poden donar resposta a les noves necessitats de l’e-commerce i de la distribució. Saba va entrar el 2021 en l’accionariat de Geever, operador especialitzat en la distribució d’última milla, com a culminació de l’experiència adquirida després de tres anys de col·laboració entre les dues companyies en 9 aparcaments de Barcelona.
Així mateix, el president de Saba ha subratllat l’aposta ferma del Grup per consolidar aquest model, basat en una xarxa de minihubs distribuïts per tota la ciutat, principalment aparcaments, des dels quals es fa la distribució amb mitjans personals sostenibles en un radi màxim de 7.500 metres. El model de Geever, que consisteix en l’entrada nocturna de mercaderies a les ciutats amb furgonetes elèctriques i el posterior lliurament diürn en domicilis i comerços amb vehicles de micromobilitat personal activa, ha donat com a resultat una disminució dels lliuraments fallits, que se situen per sota del 10% i fan més eficient i sostenible el model de distribució, tenint en compte que en el model tradicional d’e-commerce els lliuraments fallits superen el 20%.
Actualment, Geever opera a Barcelona a través de 40 punts, la majoria en aparcaments públics, amb la previsió en un futur de consolidar una xarxa basada únicament en aparcaments, amb 60 punts o microhubs de distribució a la ciutat.
Saba continua impulsant i reforçant iniciatives de negoci estratègic, com és el llançament de l’accés per matrícula i pagament amb targeta de crèdit vinculada, en rotació i també per a abonats, en més de 60 aparcaments, a més de l’ampliació de serveis d’e-commerce del web de negoci i de l’app de Saba (amb remodelació i millora de la funcionalitat), i les ha estès a tots els països en què opera. Les visites als webs d’Espanya, Itàlia, Portugal i Xile van arribar a 1,7 milions el 2021 i el nombre de transaccions va pujar a més de 78.000. Les vendes d’e-commerce han augmentat un 105% respecte del 2020 i són un 90% superiors a les del 2019.
En eficiència, gestió operativa i qualitat de servei, cal subratllar que el Centre d’Atenció i Control (CAC) de Saba suma actualment més de 400 aparcaments connectats d’Espanya, Itàlia, Portugal i el Regne Unit, respecte dels 235 aparcaments del 2020.