Presentat el primer megacamió a Catalunya

La presentació del primer megacamió de l’Estat que realitza un trajecte per carretera ha tingut lloc entre les instal·lacions del Grupo Sesé, a Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental), i la planta de SEAT Martorell (Baix Llobregat).

El primer viatge d’un megacamió per la xarxa viària ha transcorregut al llarg de 35 quilòmetres, i ha estat possible gràcies a la implicació del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), que ha impulsat aquest projecte, amb la col·laboració de CIMALSA, SEAT, Grupo Sesé, Grupo Carreras, Tecnicarton y SF Consultants. Amb aquesta prova pilot s’ha volgut reivindicar la viabilitat i idoneïtat d’aquest tipus de vehicles, perquè la seva circulació s’estengui progressivament, com ja succeeix a altres països de la Unió Europea, com Suècia, Finlàndia, Dinamarca i Països Baixos, entre altres.

Els megacamions són vehicles de 25,25 metres de longitud, que poden transportar fins a 60 tones. Des de desembre de 2015 aquests vehicles poden circular per la xarxa viària, gràcies a una modificació del reglament de circulació general de vehicles. Tanmateix, a Catalunya necessiten una autorització expressa del Servei Català de Trànsit per recórrer un itinerari concret, que ha de prioritzar les vies desdoblades.

Amb gairebé set metres més de longitud que els camions que circulen habitualment, els megacamions permeten millorar la competitivitat de la indústria, del sector comercial i de distribució i la logística, atès que augmenten la capacitat de càrrega i disminueixen els costos del transport. Segons dades del CIAC, la circulació de megacamions permetria estalviar un 22% en costos de logística.

També comporten avantatges en el medi ambient, ja que s’allibera la xarxa de bona part del trànsit pesant, que ara es fa amb vehicles que no poden superar els 18,75 metres de longitud i les 40 tones de capacitat. Així, es calcula que es poden reduir un 14% les emissions de CO2 i gasos contaminants, segons dades del CIAC.

Fecha del Taller: