Del 16 al 18 d’abril, Mercabarna celebrarà el Congrés de la Unió Mundial de Mercats Majoristes (World Union of Wholesale Markets-WUWM), que integra els principals mercats majoristes i minoristes de tot el món, a la seu d’Alimentaria i coincidint amb aquesta fira internacional. L’esdeveniment reunirà uns 250 directius de mercats i professionals de l’alimentació de 26 països. D’aquesta manera Barcelona es convertirà durant una setmana a la capital mundial de l’alimentació.
Aquest certamen internacional farà especial incidència en els aspectes relacionats amb la sostenibilitat, la generació d’ocupació i la responsabilitat social dels mercats, al costat de la presentació d’estudis sobre tendències de compra de productes frescos.
Mercabarna ha guanyat, entre tots els mercats que integren la WUWM, l’organització d’aquest Congrés per ser un mercat líder en àmbit de la responsabilitat amb la societat.
També és un referent en temes de responsabilitat mediambiental, ja que recicla el 75% dels residus que generen les empreses situades en el seu recinte, així com en aprofitament alimentari, gràcies a l’estreta col·laboració que té amb el Banc dels Aliments que permet a Mercabarna recollir cada any 1 milió i mig de fruites i hortalisses per a persones necessitades.
La Unió Mundial de Mercats Majoristes (WUWM) és una associació sense ànim de lucre fundada el 1955, dedicada a la promoció de l’intercanvi d’informació entre mercats majoristes i minoristes de tot el món, amb l’objectiu de millorar la seva organització, gestió i construcció. La WUWM està formada per més de 800 mercats majoristes i minoristes de 42 països de tot el món.
Estudi ‘Les noves tendències del consumidor d’aliments frescos’
Al congrés es presentaran les conclusions de l’estudi encarregat per Mercabarna a Kantar Worldpannel sobre ‘Les claus per adaptar els mercats a les demandes del nou consumidor d’aliments frescos a Europa (amb especial referència a Espanya, França, Gran Bretanya i Alemanya), els Estats Units i Àsia.
Les tendències previstes des de l’actualitat fins a 2030 des d’un punt de vista de consum de productes frescos es centren en 8 punts.
Més gent al món
Des l’actualitat i fins al 2030, el creixement poblacional serà elevat en tots els continents a excepció d’Europa, on fins i tot decreixerà un 1,1%. Aquesta situació obligarà a les empreses alimentàries a oferir productes amb més valor o a internacionalitzar-se i adaptar la seva oferta per poder exportar els continents amb més creixement poblacional (Àsia, Àfrica i Oceania).
Més grans
L’envelliment de la població és una tendència global. Aquest fet es produirà especialment a Europa i als Estats Units on, en 10 anys, el 30% i el 25%, respectivament, seran persones majors de 60 anys.
El consumidor dels propers anys mostrarà preocupació pels hàbits saludables amb el que incrementarà el consum del producte fresc. La compra es realitzarà de forma més freqüent i el volum serà menor per la dificultat de transportar càrrega de la gent gran. Aquest consumidor de producte fresc, en tenir més experiència, serà exigent amb la qualitat i valorarà molt el tracte personalitzat, el que el portarà a ser més consumidor de la cadena especialista que els canals més organitzats.
Més rics
A mesura que augmenta la renda familiar, la despesa en alimentació decreix i s’incrementa la despesa en el sector HORECA (hostaleria, restauració i col·lectivitats), així com el consum d’aliments fàcils de comprar i cuinar (productes de conveniència).
Amb menys temps
El temps dedicat a comprar i cuinar es reduirà amb la qual cosa el consumidor demandarà producte fresc empaquetat i de consum fàcil.
Més tecnològics
Els consumidors estaran connectats a la xarxa a través de dispositius tecnològics (PC, tablet o mòbil) i, per tant, també més informats que mai. El comerç electrònic és l’únic canal que ha crescut en vendes de 2014 a 2016, pel que fa a hipermercats i supermercats -que han disminuït la seva comercialització- i als canals tradicionals, discounters i convenience, que s’han mantingut. A l’2025 la quota de mercat de la cistella de la compra del comerç electrònic serà del 10% i continuarà incrementant-se, per la manca creixent de temps dels consumidors i la comoditat que suposa el lliurament a domicili.
Més saludable
Amb la tendència social a tenir cura de la salut i l’aparença física, de 2015 2017 s’ha produït un increment del consum de fruites i hortalisses (+1,2 punts) i de peix i marisc (encara que només representa el 10,8% de la despesa de productes frescos). La carn ha vist disminuït el seu consum. Tot apunta que aquesta tendència es mantindrà en els propers anys a causa de l’envelliment de la població i el creixent interès per les proteïnes vegetals en detriment de les animals.
Una altra manera de buscar salut serà a través dels productes ecològics, aliments pels quals el consumidor estarà cada vegada més disposat a pagar un preu més elevat pel seu component de sostenibilitat amb el medi ambient.
Local
La tendència dels consumidors a comprar productes de proximitat s’incrementa també any rere any. A Espanya, el 69% de la població prefereix productes produïts en aquest país; a França, aquest percentatge arriba al 83% i als Estats Units, el consum de productes locals s’ha multiplicat per dos en els últims 3 anys.