El Port de Barcelona ha tingut fins el mes de març un tràfic total de 17.983.192 tones, xifra que representa un creixement de l’11,3% respecte al mateix període del 2021. Les exportacions presenten un lleuger retrocés del -1,4%, mentre que les importacions creixen un 21,2% i els trànsits un 12,6%.
Pel que fa als contenidors, durant el mes de març van passar pel port un total de 319.177 TEU, un 2,3% superior als contenidors moguts durant el mateix mes del 2021. Durant el primer trimestre el tràfic de contenidors ha estat de 876.885 TEU.
Els sòlids i líquids a granel, amb un creixement del 21% i el 58,6% respectivament, presenten els creixements més elevats. Destaquen els increments del gas natural, que ha sumat un milió de tones (123%), la benzina (171,8%) i els biocombustibles (127,5%).
En l’àmbit dels granels sòlids, destaca el bon comportament dels cereals i farines (80,4%), de la fava de soja (36,9%) i, molt especialment, de les potasses, que experimenten un creixement del 241%. El tràfic de potasses ha experimentat un creixement sostingut des de la posada en marxa, l’any 2020, de la terminal de la companyia ICL, que també explota les mines del Bages. Gràcies a l’acord establert entre ICL i els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, aquestes mines connecten diàriament per tren amb el Port de Barcelona i disposen d’una solució intermodal sostenible i competitiva que està generant un creixement espectacular de les exportacions d’aquesta mercaderia.
Les unitats de transport intermodal (UTI), que es transporten en els serveis regulars amb el nord d’Àfrica i Itàlia, han sumat 101.762 unitats, amb un augment del 15,6%. Per contra, el tràfic de vehicles manté la tendència negativa dels darrers mesos i fins al mes de març ha mogut 98.640 unitats (-29%).
El tràfic de passatgers segueix recuperant-se a bon ritme. Els ferris han transportat més de 160.000 passatgers (88,6%) durant els primers tres mesos de l’any, mentre que el tràfic de creuers, prohibit fins al juny de l’any passat als ports de l’Estat degut a la COVID-19, ha arribat als 92.517 passatgers.
La Xina, el principal client del Port de Barcelona tant en importació com en l’exportació en contenidors, amb una quota de mercat del 27,7% al mes de març, ha frenat el seu creixement. Per contra, el tràfic total i el tràfic en contenidor amb Amèrica del Nord, del Sud i el Carib han experimentat creixements significatius. Part d’aquests creixements venen donats per les importacions de gas natural liquat procedent dels Estats Units i d’altres països exportadors, un tràfic marítim que va augmentar pel tancament del gasoducte Magrib-Europa i que previsiblement seguirà creixent arrel de la guerra a Ucraïna.