El dia deu de febrer de l’any 2021 es va posar en marxa el primer servei de la ruta Ro-Ro entre el Port Tarragona i el Port d’Izmir, convertint-se al cap d’un any en un èxit. En aquests primers dotze mesos de funcionament s’han mogut un total de 16.150 UTIs (Unitats de Transport Intermodal).
Les xifres d’importació són les més elevades amb un total de 8.502 UTIs mogudes i una ocupació al voltant del 90%. Les dades d’exportació (de Tarragona a Turquia) s’han anat consolidant al llarg dels mesos i és on actualment el departament comercial hi està posant el focus per atraure més càrrega. En total entre Tarragona i Turquia han viatjat 7.648 UTIs, entre el 80 i el 90% de la capacitat de la línia.
Aquesta línia ha despertat l’interès per part d’algunes empreses del territori que veuen com aquest servei ajuda a la seva internacionalització gràcies a la gran freqüència i velocitat d’enviament.
La línia Ro-Ro genera nous serveis intermodals
La ruta Ro-Ro és una solució interessant per al sector dels contenidors, degut als alts costos dels nòlits i a la falta de disponibilitat d’equips buits. L’èxit de la línia també es deu als servei per ferrocarril des del Port de Tarragona amb el centre de la península ibèrica, Anvers i Ludwigshafen.
Aquest servei fa que Tarragona sigui el port peninsular amb la connexió més ràpida amb Turquia, en només 2,5 dies, i atès que es tracta d’una connexió ro-ro, permet aconseguir uns temps porta a porta extremadament competitius i àgils.
L’operativa s’inicia amb la sortida del vaixell des de Turquia els diumenges i la seva arribada a Tarragona dos dies i mig després, dimarts a la nit, possibilitant que els camions arribin a les instal·lacions logístiques a l’interior de la Península el dimecres a primera hora, i a la inversa, recollint en qualsevol punt de l’Estat fins dimecres a la tarda i lliurant a qualsevol punt de Turquia el dilluns següent.
Una oportunitat per al territori
L’empresa EKOL Logistics lidera aquesta ruta amb la participació de la naviliera DFDS, Grup Arola i la terminal Euroports del Port de Tarragona. Aquesta sinergia entre empreses i actors implicats permet una connexió amb Turquia de tan sols 60 hores, aconseguint temps de logística porta a porta de només 96 hores des de qualsevol punt de l’estat a qualsevol punt de Turquia.
Aquest nou servei ha registrat una tendència netament a l’alça des de la seva posada en funcionament. L’augment de l’ocupació total del servei ha millorat l’eficiència per unitat de transport intermodal.
La ruta comercial amb Turquia ha obert un mercat molt interessant per al Port i per al territori, convertint-se també en una gran oportunitat per a altres empreses interessades en exportar amb destinació a Turquia.