Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCL) va organitzar una jornada sobre “La seguretat en infraestructures crítiques i les novetats en l’IATA-DGR 57 edició”.
A la sessió van participar Diana Sánchez, Branch Manager de DGM Spain a Barcelona, Juan José Villaverde, Director General d’CEFAYR, i Juan Cerdeira, formador de CEFAYR.
La presentació de la jornada va anar a càrrec d’Eduardo Cerezo, cap de la Divisió de Gestió Immobiliària i Desenvolupament de Càrrega de l’Aeroport de Barcelona, i d’Aitor Agea, President del Grup de Treball de seguretat logística i mercaderies perilloses de BCL.
Diana Sánchez va fer un repàs de les novetats 2016 que incorpora la 57 edició del IATA-DGR, la reglamentació de transport de mercaderies perilloses per via aèria, assenyalant que s’han fet múltiples esmenes en els apartats d’embalat, marcat, etiquetatge i documentació, a més d’altres canvis més específics relacionats amb les consolidacions, els operadors i les mercaderies perilloses transportades per passatgers i tripulació.
Pel que fa a l’embalat, Diana Sánchez ha indicat que s’ha ampliat el llistat de mercaderies perilloses que poden transportar-se en unitats ULD, així com que hi ha noves instruccions per a l’embalatge de les bateries de liti.
Pel que fa al marcat i etiquetatge de mercaderies perilloses, les principals novetats es refereixen als sobreembalatges. I pel que fa a la documentació, les modificacions més rellevants afecten la Declaració de l’Expedidor.
Unes altres esmenes que s’introdueixen el pròxim any al IATA-DGR fan referència a les consolidacions, concretament a enviaments de múltiples paquets originats per més d’una persona, i als canvis en els apartats d’Estats, en el qual s’afegeixen dos països nous: Nepal i Veneçuela que aporten variacions; i d’Operadors, en el qual s’afegeixen quatre línies aèries noves: Air Malta, Amerijet, DHL Aviation EEMEA i TNT Express que aporten variacions al transport de mercaderies perilloses; així mateix, s’elimina SAS Scandinavian Airlines System.
Altres esmenes introduïdes fan referència a les mercaderies transportades per passatgers i tripulació, referint-se especialment a les bateries de liti, els dispositius electrònics portàtils i els cigarrets electrònics.
A continuació va intervenir Juan José Villaverde, expert en seguretat aeroportuària, que va parlar sobre la funció dels serveis de vigilància de seguretat en infraestructures crítiques, fent especial èmfasi en la necessitat de formar adequadament totes aquelles persones relacionades amb l’activitat diària en els aeroports, com els vigilants i directors de seguretat. Per Villaverde cal incrementar el nombre d’hores de formació perquè segons enquestes efectuades, un 72% dels vigilants de seguretat no se sent segur per realitzar el seu treball amb la formació que té. Per això, s’estan introduint novetats en la formació del personal de vigilància, com per exemple en l’ensinistrament per detectar conductes sospitoses en les persones. A més s’ampliarà el nombre d’hores de formació fins a les 2.000 hores per obtenir el grau de vigilant de seguretat impartit per CEFAYR.
L’última intervenció va ser la de Juan Cerdeira, professional certificat en seguretat a nivell europeu i expert internacional en el món dels ferrocarrils, aeroports i infraestructures de logística, que va explicar amb detall i a través de diferents vídeos, la manera de treballar amb gossos especialment ensinistrats per a la detecció de substàncies explosives.