III Congrés d’Innovació Logística de Barcelona

El III Congrés d’Innovació Logística va reunir a la Universitat Abat Oliba CEU de Barcelona a més de 500 professionals de Logística i Supply Chain. Directors generals i Directius de les àrees de Logística, Operacions, Finances, Compres, Planificació i Aprovisionament, van prendre part d’una jornada en què es van analitzar les últimes tendències d’innovació en matèria de Logística. El programa va comptar amb la participació d’experts d’empreses com IBM, Novartis, Hays, Coca-Cola, Grefusa, Yves Rocher, Grup Damm, SEAT HP o l’Ajuntament de Barcelona (entre d’altres), que van ser en gran mesura, la clau de l’èxit.

El Congrés d’Innovació Logística és una iniciativa de Slimstock organitzada en col·laboració amb Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCL) i la Universitat Abat Oliba CEU (edició Barcelona).

La transformació digital, la contribució del Big Data i la Intel·ligència Artificial en l’optimització de la Supply Chain, l’impacte i evolució dels perfils logístics amb la irrupció de la Cadena de Subministrament 4.0, el paper crucial de l’optimització de l’inventari en la rendibilitat de les empreses o la presentació de projectes de mobilitat que afecten especialment al sector de la logística i que estan desenvolupant ciutats com Barcelona, són algunes dels assumptes que van ocupar l’agenda de la jornada.

Manuel Valdés – Gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona

“És clau que la logística es desenvolupi en un entorn en què la seva ocupació i impacte sobre l’espai públic sigui el menor possible, respectant les noves tecnologies i els nous desenvolupaments que la logística està afrontant actualment. Crec que els repartiments de mercaderies i distribució tenen unes línies de desenvolupament molt immediates que obeeixen a alguns dels imperatius dels clients, quan molt possiblement els clients no tinguin aquesta necessitat tan acusada d’immediatesa. Això comporta un ús de l’espai públic que és irracional. Si fos possible, i crec que ha de ser-ho, cal aconseguir dosificar aquests temps i que aconseguir que els repartiments es facin en funció de la necessitat però també tenint en compte que s’està consumint un espai que és comú i que no és únicament per la logística, sinó també per a la resta d’activitats. Des de l’Ajuntament de Barcelona ja estem analitzant la possibilitat d’entrar en els espais més cèntrics de les ciutats en sistemes de transport que no van per superfície (exemple sistema ferroviari) i des d’aquí fer una micro distribució amb vehicles que puguin funcionar tant en horari nocturn com en horaris de no hora punta que permetin la màxima eficiència amb el mínim impacte possible en el desenvolupament de la vida a la ciutat”.

Àngel Castán – Cognitive Consumer Lead a IBM

“La Intel·ligència Artificial ajuda a escalar les capacitats humanes i pot aportar molt en diferents àrees de l’organització, en funció del que busquem. Pot ajudar-nos a millorar el nostre servei d’atenció al client, a tenir major abast amb campanya de Màrqueting… Ens pot ajudar en molts terrenys. Cal definir on necessitem aquest ajut i a partir d’aquí veure quines capacitats tecnològiques tenim a l’abast “.

Elia Pescador, responsable de Planificació i Logística de Grefusa

“Pensant en una gestió òptima de la Supply Chain orientada a la rendibilitat de l’empresa, penso que el focus de la Direcció General és molt important. Si veiem la cadena de subministrament com un centre de costos només estarem buscant estalviar, encara que sigui un cèntim. No obstant això, si veiem la cadena de subministrament com una palanca o un motor que pot ajudar a créixer a la nostra empresa, com han fet altres que tots sabem, anem a canviar la forma de fer les coses i també canviarem els resultats “.

Albert Prior Sastre – Supply Chain Operations Manager d’HP

“A l’hora d’implementar Intel·ligència Artificial a l’empresa, el primer que recomanaria és definir un full de ruta amb una missió i visió molt clares i que tingui molt en compte el factor humà, ja que és clau per a la transformació. En segona instància i abans de digitalitzar, és fonamental mirar els processos immediats i veure on podem realitzar millores de processos. Finalment, és clau tenir en compte l’increment en la capacitació de les persones, que bàsicament és formar les persones d’avui per al treball de’el futur”.

David Castilla – Supply Chain Project Manager de SEAT

“M’agradaria compartir com a exemple el projecte del qual sóc líder, la Supply Chain Control Tower de SEAT, on de manera molt ràpida hem posat en marxa el control de visibilitat i gestió de tota la cadena de subministrament. Crec que una cosa que es pot fer de manera relativament senzilla és començar per consolidar la informació que és rellevant dins de tota la cadena logística i establir els models de col·laboració amb proveïdors”.

Edt Goris – director general de Slimstock

“Abans podíem guanyar diners comprant bé i venent car. Avui dia això ja no és així, és molt difícil vendre el mateix producte amb un 20% més que la competència, perquè els preus estan a Internet. El que cal fer és millorar en la part que està entre la compra i la venda i aquí la gestió d’inventari és una excel·lent oportunitat. Si puc donar un servei als meus clients amb un estoc mínim i a més sóc capaç d’evitar i prevenir estoc obsolet, estic fent una gran tasca. Crec que és millor reduir l’estoc o augmentar la rotació de l’estoc un 5% que augmentar la meva facturació un 1%”.

Rafael Siles – Director de Cadena de Subministrament de Grup DAMM

“D’aquest Congrés d’Innovació Logística em porto, entre altres coses, la importància que té parlar de metodologia i formació: És imprescindible que disposem d’una bona pedrera per substituir els nostres recursos i crec que això és bàsic per al sector. Aquesta oportunitat de networking que ens dóna aquest tipus de fòrums facilita l’intercanvi amb col·legues i és una cosa excel·lent per compartir idees”.

Ramón García – Director d’Innovació i Projectes de el Centre Espanyol de Logística (CEL)

“Crec que l’error més comú de les empreses a l’abordar la transformació digital i la Intel·ligència Artificial és no haver mirat la teva organització cap a dins. Veiem les tecnologies, les mirem des de fora i no sabem si la cultura organitzativa està preparada per assumir aquestes tecnologies. Això és un error vital que et pot portar a un digiticidi si no ets capaç d’identificar-lo adequadament i les persones no estan preparades per abordar aquest canvi”.

Fecha del Taller: