Gas Natural Fenosa i Baleària han inaugurat al Port de Barcelona el primer motor de gas natural per a ferries de passatgers a Espanya. Les dues companyies han impulsat el desenvolupament i instal·lació del motor auxiliar, així com d’un tanc de gas natural liquat (GNL) de 30 m3 (amb autonomia d’una setmana) al ferri Abel Matutes de Baleària, que opera diàriament la ruta Barcelona – Palma de Mallorca. El projecte de transformació del ferri s’ha realitzat sense interferir en les operacions i rutes del vaixell.
El nou motor a gas natural està integrat a la planta elèctrica del vaixell, permetent un funcionament amb qualsevol dels auxiliars i sense impacte visual. El vaixell consumeix gas natural a les maniobres d’aproximació i sortida del port i per a la producció d’energia elèctrica durant el temps que està atracat, substituint el combustible habitual. El ferri, que té una eslora de 190 metres, disposa d’una capacitat de 900 persones i 2.235 metres lineals de càrrega rodada. Amb l’aplicació d’aquest sistema, s’aconsegueix una reducció d’emissions i un estalvi anual de prop de 4.000 tones de diòxid de carboni (CO2), més de 60 tones d’òxid de nitrogen (NOx) i 6 tones d’òxid de sofre (SOx).
El president de Baleària, Adolfo Utor, ha assenyalat que aquest projecte “suposa el primer pas ferm en l’aposta de Baleària pel gas natural”, l’ús del qual la naviliera és una de les pioneres a nivell mundial amb la construcció actual de tres smartships propulsats per GNL. Utor va remarcar que el compromís amb el medi ambient i l’ús d’energies no contaminants “és una determinació estratègica de la companyia”.
De la seva banda, el director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa, Daniel López Jordà, ha afirmat que el projecte “és una aposta important per la innovació, amb l’objectiu d’aconseguir una major qualitat de l’aire, tant urbà com en l’àmbit portuari. El gas natural serà un protagonista clau en els pròxims anys en el sector del transport, per la seva clara distribució en la reducció d’emissions i de partícules en suspensió”.
El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha destacat que aquesta iniciativa demostra una gran visió de futur per part de Baleària i “marca el camí a seguir”. “En aquesta línia, la peça clau del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona és l’adopció del GNL com a combustible alternatiu de mobilitat ja que, a més de reduir notablement les emissions a l’atmosfera, fa més competitiu el transport i, per extensió, també la indústria. A més, comptar amb infraestructures de subministrament de GNL permetrà al Port de Barcelona atraure vaixells “més moderns i eficients energèticament”.
El projecte de Gas Natural Fenosa i Baleària s’integra a la iniciativa CLEANPORT i està cofinançat per la Unió Europea a través del programa CEF-Transport. Compta a més amb la participació dels ports de Barcelona i Palma de Mallorca i la Direcció General de la Marina Mercant.
L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa, Daniel López Jordá, president de Baleària, Adolfo Utor, president del Port de Barcelona, Sixte Cambra i el capità del vaixell Abel Matutes, Pedro Puertas.