El Grup Grimaldi fa un pas de gegant en el camí cap a l’objectiu de lluir una flota cada vegada més jove i eco-sostenible. El vaixell que ha atracat avui per primera vegada al Port de Barcelona és un dels 12 vaixells ro-ro híbrids de la nova classe Grimaldi Green 5th Generation (GG5G) i estarà en servei a la Mediterrània entre Itàlia i Espanya, fent escala regular en els ports de Barcelona, València, Livorno i Savona.
Aquest matí, la presidenta de Port de Barcelona Mercè Conesa ha lliurat al capità de la nau, Ciro Puzio, la mètopa que celebra la seva primera escala al port de la capital catalana. A l’acte han assistit el conseller delegat del Grup Grimaldi a Espanya, Mario Massarotti, el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, entre d’altres directius.
L’Eco Barcelona, que enarbora bandera italiana, mesura 238 metres de llarg i 34 metres d’ample, té un tonatge brut de 67.311 tones i una velocitat de creuer de 20,8 nusos. Pot transportar 7.800 metres lineals de mercaderies rodades, el que equival a uns 500 remolcs: si es compara amb la classe anterior de vaixells ro-ro utilitzats pel Grup Grimaldi per al transport de mercaderies de curt abast, la nova unitat pot transportar el doble de càrrega mantenint el mateix consum de combustible a la mateixa velocitat.
El Registre Naval Italià (RINA) ha atorgat a l’Eco Barcelona la classe Green Plus, la certificació RINA de més alt nivell en el camp de la sostenibilitat ambiental. La Green Plus reconeix les solucions de disseny, els sistemes a bord i els procediments operatius implementats, tant durant la fase de construcció, com durant la fase operativa. Tot això, amb l’objectiu de millorar la prestació ambiental més enllà dels nivells mínims exigits per la normativa internacional.
Els vaixells més green
El disseny de la classe GG5G va ser concebut pel Departament Tècnic i d’Energy Saving del Grup Grimaldi en col·laboració amb l’estudi de disseny naval danès Knud E. Hansen. Han estat incorporats elements altament innovadors ja parcialment patentats i protegits per drets d’autor: el sistema de lubricació per aire (air Lubrication system), que atorga al vaixell la prestigiosa notació “AIR-LUB” certificada per RINA; el sistema de propulsió Rolls-Royce optimitzat amb hèlixs innovadores; el sistema de propulsió integrat entre timó i hèlix (Promas Lite); la recuperació de calor residual (waste heat recovery), i l’aplicació de pintures de silicona al casc.
Els vaixells de la nova classe GG5G estan dotats de motors controlats electrònicament d’última generació, i utilitzen combustibles fòssils en navegació i electricitat mentre estan estacionats a port, garantint el “Zero Emission in Port®”. Durant la parada al moll, es poden satisfer les necessitats energètiques de les activitats a bord gràcies a l’electricitat emmagatzemada per bateries de liti que es recarreguen durant la navegació gràcies als shaft generators i a 350 metres quadrats de panells solars. A bord dels vaixells GG5G, també s’instal·len sistemes de purificació de gasos d’escapament per reduir les emissions de sofre i partícules.
“En un moment particularment delicat com el que vivim”, afirma Mario Massarotti, conseller delegat de Grup Grimaldi a Espanya, “estem orgullosos de presentar aquest nou vaixell que, al costat de l’Eco València, ja en servei i a l’Eco Livorno, que arribarà properament, millorarà els nostres serveis entre Espanya i el Nord d’Itàlia. Gràcies a aquestes inversions podem oferir transports més sostenibles i refermar el nostre compromís amb el Port de Barcelona d’arribar a les zero emissions a port”. “Agraeixo a l’autoritat portuària, als treballadors del port i als nostres clients” conclou Massarotti, “la confiança i la força que ens han transmès per seguir invertint, tant en la qualitat del servei com en la reducció de l’impacte ambiental al port i a la ciutat de Barcelona”.
Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha destacat “l’esforç que Grimaldi Group està fent per desenvolupar un transport marítim a la Mediterrània sostenible i respectuós amb el medi ambient. Un objectiu compartit pel Port de Barcelona” i ha subratllat que “la posada en servei d’aquestes noves naus, que doblen la capacitat de les anteriors, millora el servei als nostres clients i suposa una aposta decidida per oferir serveis logístics sostenibles i competitius, la millor resposta que pot donar avui la indústria marítima-portuària a la nostra societat”. Conesa ha conclòs “apostem per la fiscalitat verda per incentivar l’ús de les energies netes en col·laboració amb les empreses”.
El Grup Grimaldi té la seu a Nàpols i controla una flota de més de 130 vaixells, amb unes 16.000 persones treballant-hi. El grup pertany a la família Grimaldi, una empresa multinacional que opera en el sector de la logística, i s’especialitza en l’operativa de vaixells roll-on / roll-off, car carrier i ferris. Inclou sis companyies marítimes: Grimaldi Deep Sea, que opera en el transport de mercaderia rodada i contenidors en les rutes atlàntiques i entre el Mediterrani i Àfrica Occidental; Grimaldi Euromed, especialitzada en el transport de mercaderia rodada a Europa i a les Autopistes de la Mar, i en el transport de passatgers a la Mediterrània amb la línia Grimaldi Lines; Atlantic Container Lines, que gestiona connexions de contenidors i mercaderia rodada entre Nord Amèrica i Nord Europa; Malta Motorways of the Sea, companyia naviliera; Minoan Lines, gestiona els serveis de cabotatge grec per mercaderia i passatgers; Finnlines, opera en el transport de mercaderia i passatgers en el Mar Bàltic i del Nord.
Les connexions marítimes són el nucli d’una cadena logística molt més avançada, que inclou nombroses terminals portuàries i empreses de transport per carretera. Les 22 terminals portuàries de propietat / gestió del Grup Grimaldi estan ubicades en 12 països al voltant del món: Itàlia (Salerno, Monfalcone, Civitavecchia, Catània, Gioia Tauro, Savona, Palerm i Livorno), Espanya (Barcelona, València i Sagunt), Alemanya (Hamburg), Suècia (Wallhamn), Finlàndia (Turku i Hèlsinki), Dinamarca (Esbjerg), Irlanda (Cork), Bèlgica (Anvers), Egipte (Alessandria), Camerun (Douala), Nigèria (Lagos), Benín (Cotonou). Algunes d’aquestes terminals estan equipades amb magatzems P.D.I. (Pre-Delivery Inspection centre) i oficines per a la manipulació de cotxes nous abans del lliurament a concessionaris.