Acceso intranet
NOTICIA | Publicado el 19 nov 2021

El V Med Hub Day defineix les tendències de futur del sector petroquímic a la Mediterrània

Disculpa, pero esta entrada está disponible sólo en Catalán. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

El Med Hub Day 2021, organitzat pel Port de Tarragona, celebrat de forma híbrida entre online i presencial durant les jornades del dijous 18 i el divendres 19 de novembre ha servit per definir les tendències de futur del sector petroquímic a la Mediterrània. Amb més de 100 assistents, entre ambdós formats, els ponents de talla internacional han analitzat els canvis que ha viscut, i que preveuen que viurà, el sector en els propers anys.

El V Med Hub Day, que s’ha celebrat al Seminari de Tarragona, hi han participat un total de 15 ponents europeus especialitzats en el món portuari i dels hidrocarburs, experts del sector de la logística de productes químics i petroquímics.

L’anàlisi dels experts han assenyalat les claus de futur a les quals s’enfronten els ports en termes de logística, capacitat i sostenibilitat. En un moment cabdal pel canvi de tendència cap a un nou model, moltes de les idees exposades en les ponències tenien en comú la sostenibilitat i l’aparició de nous tràfics derivats d’ella.

Una de les conclusions generals de la trobada és que “els ports mediterranis han d’adaptar- se als reptes que presenta la transició energètica”, i l’edició d’aquest any del Med Hub Day ha ajudat a posar llum a tots aquests desafiaments de futur i, cada cop més, de present.

Tarragona mou el 14 % del tràfic de productes petroquímics del Mediterrani

En el discurs de benvinguda, el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, va senyalar que “el Port de Tarragona seguirà amb el seu objectiu de millorar, invertint en les infraestructures estratègiques per a incrementar els seus tràfics i augmentar els trànsits de caràcter intermodal”. Atès que, “estem en un període de canvis i aquest porta oportunitats que hem de saber aprofitat”, el president ha afirmat que “el Port de Tarragona treballa per avançar-se als temps”. Per a Cruset, “gràcies a aquest treball continuat i gràcies a l’esforç d’inversió, tant públic com privat, Tarragona és un dels ports més importants de la Mediterrània en quant a tràfic de productes petroquímics: mou un 14% del volum total al Mediterrani”.

Primera sessió, Ports i Terminals

En la primera sessió del Med Hub Day 2021, Jordi Anglès Jové, coordinador Comercial de Port Tarragona, va analitzar el mercat de líquids a doll a la Mediterranea i els vincles amb els hubs petroquímics. Per fer-ho va mostrar els resultats d’un estudi realitzat l’any passat en el que es reflecteix que al Mediterrani es van moure durant el 2019 al voltant de 364 milions de tones de líquids a doll. I va destacar la capacitat d’emmagatzematge amb la que compta el Port de Tarragona i que el situa entre els ports de major capacitat d’Europa: “És el tercer enclavament a Europa en quant a capacitat de producció en tones, amb un total de 18,2 milions, per darrera de la Lombardia i de Roina-Westphalia i per davant de Algeciras, Huelva i Cartagena”.

Diàleg estratègies portuàries a la nova normalitat

Seguidament van agafar el protagonisme Genoveva Climent, directora Comercial del Port de Tarragona, i Ronald Backers, director d’Innovació del Port de Rotterdam. Tots dos van abordar el futur de les refineries de cru de petroli i ambdós han coincidit en què “necessitaran una reinvenció o transformació per poder seguir produint combustibles a partir de noves matèries primes”. I els dos ponents també van coincidir en que “els ports s’enfronten a l’aparició de nous tràfics derivats dels canvis dels pròxims anys en el sectorpetroquímic: de l’economia circular (reutilització de plàstics), de la transformació energètica (hidrogen verd), o de noves matèries primes”.

En aquest debat sobre estratègies portuàries a la nova normalitat, Ronald Backers, director d’Innovació del port de Rotterdam, va destacar que l’estratègia del port holandès es basava en “treballar amb l’ajuntament de la ciutat per tal d’atraure activitat industrial dins del port i en millorar els molls per tal de facilitat les operatives, aprofitant-ne la proximitat del refinament i l’emmagatzematge”.

Taula de Teminals d’Emmagatzematge

La sessió presencial va acabar amb la taula de les terminals. En aquesta taula, Anastasia Mozgovoy, directora de Euroenergo, va explicar que “les terminals s’enfronten a canvis que la pandèmia ha accelerat. Les companyies han hagut de fer diversos canvis de negoci, ja al 2008 cap a una economia més global, i ara sembla que cap a un cadena logística més local”. I va explicar que “el major canvi que veurem serà el decreixement dels hidrocarburs i el creixement dels biofuels”.

Per la seva part, Leandro Crespo, cap de operacions en Tarragona de TEPSA, va afirmar que “el nostre sector s’enfronta a un canvi nou, del tank al contenidor, degut a les noves matèries primes que el sector farà servir en el futur”. I Josep Forcadell, director comercial de Vopak Terquimsa, va apostar perquè “els ecofuels tindran un rol molt important en el futur i tots els agents que hi estem implicats haurem d’adaptar-nos a aquest nou escenari. I va voler afegir en to optimista que “el secor químic és resilient i l’espera un futur prometedor”.

Els tres representants de les terminals portuàries van coincidir en demanar que els ports siguin pròxims al mercat, que inverteixen en augmentar la capacitat d’emmagatzematge, en infraestructures, en millorar els punts de amarratge, en aconseguir un hinterland potent i en capacitat de diversificar. A més, aquestes companyies han explicat que Euroenergo, TEPSA i Vopak Terquimsa, estan invertint per adaptar-se a la transformació energètica, en millorar la connectivitat i en generació d’energia renovable, entre d’altres, amb l’objectiu de ser mes verds i mes sostensibles.

La jornada va arribar al final amb la celebració d’una sessió de networking entre tots els assistents on es van poder intercanviar opinions i sensacions de tot el que s’havia dit durant les ponències.

Segona jornada del V Med Hub Day

La segona jornada del Med Hub Day 2021 s’ha iniciat aquest divendres amb la sessió sobre “Companyies petroquímiques i Hubs”. Daniel de Miguel, de Cepsa, ha estat l’encarregat d’inaugurar la sessió amb la seva intervenció sobre bunkering. De Miguel ha destacat l’increment de nous combustibles “sent al 2030 superior al 10%” i ha afegit “la Mediterrània és un punt clau en les principals rutes marítimes mundials, i té un potencial important per l’activitat de bunker.”

En el diàleg amb les empreses petroquímiques hi ha participat Javier Azagra, Repsol, Fran Sánchez, de Dow Iberica i Albert García, BASF. El representant de BASF ha destacat el Port de Tarragona com ”el nostre port de referència com a punt de distribució a diferents centres productius ubicats al hinterland.”

Per la seva part, Fran Sánchez de Dow Iberica, ha volgut subratllar la unió del clúster petroquímic “és important per a poder aconseguir els objectius globals en sostenibilitat”. El representant de Repsol, Javier Azagra, ha conclòs la conversa destacant el paper dels costos “per a poder desenvolupar un port hub, des dels serveis portuaris als costos logístics.”

El futur de les petroquímiques al Mediterrani

Olivier Maronneaud, de HIS Markit, ha tancat aquesta sessió amb la ponència “El futur de les petroquímiques al Mediterrani” analitzat el passat per mirar cap al futur: “la Covid-19 ha canviat diferents aspectes fonamentals relacionats amb la indústria química, però la recuperació sembla que va de camí”. Maronneaud ha parlat d’un tema molt d’actualitat com és l’increment de preus en l’energia que ha generat “les disrupcions en les cadenes logístiques comportant un augment de costos en el transport.” El consultor ha acabat la seva ponència assenyalant que el camí cap a “l’electrificació i l’hidrogen poden servir per descarbonitzar la indústria.”

Transició energètica i sostenibilitat per acabar l’edició 2021

En les darreres sessions celebrades en l’emblemàtic Seminari de Tarragona s’ha abordat de manera directa el tema que ha aparegut durant les sessions anteriors: la transició energètica, la descarbonització i sostenibilitat que es troben en l’origen de les preocupacions i reptes de futur del sector. Paul Hickin, Director de S&P Global Platts, ha assenyalat que la descarbonització del sector marítim “pot passar ràpidament en aquells trajectes de curta distància.” En la seva presentació també ha parlat sobre la transició energètica i el rol que poden tenir els ports hub.

L’últim ponent del V Med Hub Day ha estat Martijn Elbers de la firma Lineas que ha parlat sobre el Corredor del Mediterrani. Un servei que “aproparà més Tarragona i tota la Mediterrania a Europa” i que “l’arribada obrirà noves oportunitats al tràfic de líquids.”

Jordi Anglès ha estat l’encarregat de clausurar l’acte on ha agraït tots els presents i els assistents online la seva participació a la cinquena edició del Med Hub Day mirant cap a pròxim any esperant que sigui 100% presencial.

Newsletter

Ver histórico

Si quieres recibir nuestra newsletter

Mediante el envío de este formulario acepta la política de privacidad y condiciones de uso.

Recuerde que recibirá un email para completar la validación a la cuenta indicada

Media

Ver todo

SUPPLY.NET nº 6 – BCL – ICIL

REPORT