El tràfic de contenidors creix un 18% al Port de Barcelona en els dos primers mesos de l’any

El Port de Barcelona està registrant un inici d’any de molta activitat en els seus molls. Durant els mesos de gener i febrer, el tràfic de contenidors ha experimentant un increment del 18% respecte a les dades d’un any abans. Aquest creixement, que confirma la tendència a l’alça iniciada a finals de 2020, situa el moviment de contenidors en 595.073 TEU en els dos primers mesos de l’any.

Aquest significatiu increment és degut tant al bon comportament dels contenidors d’origen i destí com als trànsits. Així, en el cas dels contenidors d’exportació i importació s’ha registrat una evolució a l’alça del 9,3%, sumant 333.081 TEU. Els contenidors de transbordament, per la seva banda, s’incrementen un 30,8%, fins als 261.993 TEU.

Per països, és molt destacable el dinamisme de les exportacions a la Unió dels Emirats Àrabs i a la Xina, que creixen un 77% i un 58%, respectivament. Índia, amb un increment del 34%, i el Marroc, amb un augment del 23%, són altres dels mercats més actius en aquests intercanvis.

Pel que fa al tràfic total de mercaderies, entre els mesos de gener i febrer han passat pel Port de Barcelona un total de 10,5 milions de tones, superant en un 3,4% les dades dels dos primers mesos de 2020.

També registra una millora el tràfic marítim de curta distància, amb un moviment de prop de 5 milions de tones de mercaderies, el que suposa un increment de l’1,8% respecte als mesos de gener i febrer de 2020.

Altres segments de trànsit, com és el cas de les mercaderies a dojo, es van recuperant poc a poc, tot i que encara no mostren un comportament positiu. Així, en el cas dels líquids a granel en els dos primers mesos de l’any es registra un moviment de 1,8 milions de tones (-23,3%). Pel que fa als sòlids a granel, el moviment total suma 661.828 tones (-9,3%).

Vehicles i passatge, els més perjudicats

Tot i les dades positives d’alguns tràfics, en aquest inici d’any es manté la tendència negativa dels dos sectors que l’any 2020 ja van ser els més afectats per la pandèmia: vehicles i passatge.

En el cas dels vehicles, la caiguda fins al mes de febrer és del 26,4%, amb un moviment de 81.041 unitats. Tot i el descens, les caigudes són molt menys pronunciades que durant bona part de l’any 2021. El cabotatge és el segment més perjudicat en aquest tràfic, però en el cas de les importacions i exportacions, la caiguda es va suavitzant i se situa ja en un 21,4%.

Quant al passatge, el descens ha estat d’un 82,1% (50.020 passatgers), amb especial incidència en el tràfic de creuers, que segueix sent inexistent, afectat encara per les restriccions sanitàries. En el cas dels ferris, el descens és del 55%.

Fecha del Taller: