El Port de Barcelona està registrant un inici d’any de molta activitat en els seus molls. Durant els mesos de gener i febrer, el tràfic de contenidors ha experimentant un increment del 18% respecte a les dades d’un any abans. Aquest creixement, que confirma la tendència a l’alça iniciada a finals de 2020, situa el moviment de contenidors en 595.073 TEU en els dos primers mesos de l’any.
Aquest significatiu increment és degut tant al bon comportament dels contenidors d’origen i destí com als trànsits. Així, en el cas dels contenidors d’exportació i importació s’ha registrat una evolució a l’alça del 9,3%, sumant 333.081 TEU. Els contenidors de transbordament, per la seva banda, s’incrementen un 30,8%, fins als 261.993 TEU.
Per països, és molt destacable el dinamisme de les exportacions a la Unió dels Emirats Àrabs i a la Xina, que creixen un 77% i un 58%, respectivament. Índia, amb un increment del 34%, i el Marroc, amb un augment del 23%, són altres dels mercats més actius en aquests intercanvis.
Pel que fa al tràfic total de mercaderies, entre els mesos de gener i febrer han passat pel Port de Barcelona un total de 10,5 milions de tones, superant en un 3,4% les dades dels dos primers mesos de 2020.
També registra una millora el tràfic marítim de curta distància, amb un moviment de prop de 5 milions de tones de mercaderies, el que suposa un increment de l’1,8% respecte als mesos de gener i febrer de 2020.
Altres segments de trànsit, com és el cas de les mercaderies a dojo, es van recuperant poc a poc, tot i que encara no mostren un comportament positiu. Així, en el cas dels líquids a granel en els dos primers mesos de l’any es registra un moviment de 1,8 milions de tones (-23,3%). Pel que fa als sòlids a granel, el moviment total suma 661.828 tones (-9,3%).
Vehicles i passatge, els més perjudicats
Tot i les dades positives d’alguns tràfics, en aquest inici d’any es manté la tendència negativa dels dos sectors que l’any 2020 ja van ser els més afectats per la pandèmia: vehicles i passatge.
En el cas dels vehicles, la caiguda fins al mes de febrer és del 26,4%, amb un moviment de 81.041 unitats. Tot i el descens, les caigudes són molt menys pronunciades que durant bona part de l’any 2021. El cabotatge és el segment més perjudicat en aquest tràfic, però en el cas de les importacions i exportacions, la caiguda es va suavitzant i se situa ja en un 21,4%.
Quant al passatge, el descens ha estat d’un 82,1% (50.020 passatgers), amb especial incidència en el tràfic de creuers, que segueix sent inexistent, afectat encara per les restriccions sanitàries. En el cas dels ferris, el descens és del 55%.