La jornada de càrrega aèria del BCL sobre automoció i operacions especials ha evidenciat el potencial de l’aeroport de Barcelona per rebre càrrega aèria xàrter o per avions de passatgers amb capacitat de transportar càrrega.
El Japó i la Índia son els mercats amb més potencial per obrir noves rutes directes de càrrega des de Barcelona.
Avui la Comissió de Càrrega Aèria de Barcelona-Catalunya Centre Logístic ha realitzat la Jornada sobre Operacions Especials i Automoció en Càrrega Aèria a Barcelona, organitzada per BCL. Durant la jornada, que ha aplegat a més de 50 empreses, representants del sector de l’automoció i de la logística han destacat el potencial de l’aeroport de Barcelona per a realitzar operatives de càrrega aèria.
Els ponents de Dorna (moto GP), Nissan, Ficosa i Transforwarding han explicat que Barcelona, a més de la seva ubicació propera als mercats europeus i mediterranis, disposa d’instal·lacions i d’un equip humà preparats i amb capacitat per absorbir aquest tipus d’operacions. En aquest sentit, els participants en la jornada han coincidit en senyalar que l’aeroport pot incrementar fàcilment aquest tràfic durant els propers anys.
L’automoció i les operacions especials tendeixen a transportar la mercaderia en avions xàrter ja que, en general, es tracta d’operacions de volums grans i pesants que s’han de moure durant períodes curts de temps. Els enviaments són puntuals però vitals, ja sigui pel tipus de producte com per les demandes del client. En molts casos es tracta d’operacions molt costoses però imprescindibles per a mantenir la producció en marxa (subministraments just in time). El gran valor de la mercaderia transportada i la necessitat de complir els requisits de temps i seguretat fa que sigui un mitjà ideal per aquest tipus de mercaderies.
Presentació edició especial de l’observatori de càrrega aèria
Per la seva part GPA ha presentat l’Informe Anual de la Càrrega Aèria Espanyola, on s’ha destacat la recuperació del mercat de càrrega aèria espanyola, amb importants creixements del 6,9% el 2014 i del 3,9% de gener a l’agost de 2015. Aquests valors són molt superiors als creixements de la càrrega aèria europea als darrers 2 anys: 2,0% el 2014 i -0,1% els primers 8 mesos del 2015.
El tèxtil, la maquinària i productes industrials i la farmàcia i química són els principals sectors usuaris de tràfic aeri de Catalunya. El sector de l’automoció, com a part dels productes industrials, és un dels primers sectors de càrrega aèria de Barcelona. Juntament amb la farmàcia, són els sectors de més alt valor afegit que es transporten a l’aeroport de Barcelona. Aquest alt valor fa que sigui un sector atractiu i dotat de dinamisme en la càrrega aèria. El potencial de les industries de Catalunya, diversificades i creixents tant en exportació com en importació, facilita l’obertura de noves rutes aèries amb capacitat de càrrega.
Els primers orígens i destinacions de càrrega aèria de Barcelona són la Xina (sobretot importacions), els EEUU, el Japó i la Índia. Barcelona es troba en una bona posició per a desenvolupar rutes directes amb capacitat de càrrega cap a aquestes destinacions i incrementar el nombre de rutes i freqüències cap als EEUU i la Xina. L’informe especifica que aquestes haurien de ser les prioritats per al desenvolupament d’enllaços aeris des de Barcelona.
Font i foto: BCL