En el marc de l’European Supply Chain & Logistic Summit celebrada a Barcelona del 15 al 17 juny, es va otorgar a la companyia automobilística General Motors (GM) el guardó ‘Excellence in Supply Chain Award’, com a reconeixement a l’excel·lència i la innovació demostrades en totes les etapes de la cadena de subministrament del projecte per a la producció del vehicle Opel Mokka a Espanya. El premi, el va recollir el director general de GM Espanya, Antonio Cobo.
El ‘Projecte Mokka’ (títol de treball: “Projecte de producció Opel Mokka a Europa”) va ser concebut el 2013. L’objectiu general, amb un temps de realització de només un any, era reduir els terminis de lliurament per a les comandes dels clients europeus. Per a això es va identificar una nova base de producció al continent i es va definir l’aplicació d’un concepte de cadena de subministrament adequada; tot amb la data de finalització prevista per a setembre de 2014.
General Motors va escollir la seva planta de Figueruelas (Saragossa) com a lloc de producció, pels seus estàndards d’alta qualitat, productivitat i professionalitat. D’altra banda, les instal·lacions i serveis que ofereix el Port de Barcelona i la seva connexió ferroviària amb Saragossa van ser factors determinants en l’elecció d’aquest port com a punt d’entrada a la península Ibèrica.
El juny de 2013 es va establir un equip multidisciplinari amb la participació de GM i GEFCO (operador logístic europeu de GM), amb l’objectiu de preparar l’arquitectura logística i la gestió de cadena de subministrament necessàries per fer arribar els components del vehicle des de Corea.
El concepte de cadena de subministrament implementat és KD-PBP (Knock Down-Part by Part, especejament complet). A través d’aquest sistema, GM Corea consolida en un centre KD les peces de proveïdors coreans necessàries per al muntatge dels vehicles i realitza enviaments setmanals en contenidor per via marítima. L’ocupació dels contenidors es maximitza gràcies a l’ús de diferents tipus d’embalatge segons les característiques geomètriques i pes brut de les peces.
El setembre de 2014 es va començar a aplicar amb èxit el ‘Projecte Mokka’, amb la fabricació europea de l’Opel Mokka a la planta de GM Espanya i una reducció del temps de lliurament de 5 setmanes.
El premi va ser concedit en reconeixement a la complexitat de la cadena de subministrament, en un temps de lliurament molt ajustat i amb la recerca de la millora contínua de l’eficiència de model. Des del llançament del projecte s’han implementat amb èxit mesures com la internalització i reubicació del proveïdor, l’anàlisi dels embalatges i els enviaments directes.
Segons el director general de GM Espanya, Antonio Cobo: “Un element clau per a l’èxit del projecte Opel Mokka va ser la posada en marxa i en temps rècord de la cadena de subministrament dels components que vénen del país asiàtic. El treball conjunt realitzat amb GEFCO i la col·laboració de les empreses i agents que formen part de la cadena logística com són el Port de Barcelona, Maersk, Salvat, TMZ, i Sesé, entre d’altres, ha estat fonamental”. “Es tracta d’una configuració d’engranatges ben sincronitzats que ens ajuden a sostenir la nostra activitat industrial i comercial i que funcionen amb precisió, fiabilitat i regularitat. Una cadena d’engranatges robusta que ens ajuda en el nostre camí de creació de futur”, afegeix Cobo.