El Port de Barcelona ha treballat amb les navilieres i la resta d’agents del sector dels creuers per tenir una represa de l’activitat esglaonada, sostenible i, sobretot, segura, tant per a les tripulacions, com per als passatgers, per als treballadors de la Comunitat Portuària i per als ciutadans de Barcelona.
Les companyies de creuers que operen habitualment al Port de Barcelona aniran arribant progressivament, amb MSC Cruises i el seu MSC Grandiosa inaugurant la temporada d’enguany avui, 26 de juny. Posteriorment, està prevista l’arribada del Mein Schiff 2 de TUI el dia 29 de juny; el Costa Smeralda de Costa Cruceros el 5 de juliol i l’AidaPerla, de la companyia Aida Cruises, el dia 9 de juliol. No serà fins l’agost quan començaran a arribar vaixells de les companyies americanes. El primer serà l’Harmony of the Seas, de Royal Caribbean, el dia 15 d’aquell mes. L’arribada de les companyies nord-americanes facilitarà la normalització dels vols amb Estats Units des de l’Aeroport del Prat, unes connexions que van quedar aturades per la pandèmia.
“Com a Port, som conscients de la nostra responsabilitat per garantir la salut pública. Per tant, considerem que la represa de l’activitat s’havia de fer quan les xifres de contagis i de vacunació a l’Estat espanyol ho permetessin”, explica Carla Salvadó, subdirectora general de Comercial i Màrqueting del Port de Barcelona. Pel que fa a la previsió d’escales per a la temporada, “no podem avançar encara un número perquè en aquests moments seguim treballant amb les navilieres per anar introduint vaixells poc a poc. I hem treballat per portar al Port de Barcelona els vaixells menys contaminants que naveguen en aquests moments”, afegeix la directiva del Port.
Garanties sanitàries
Pel que fa a les mesures sanitàries implantades per la indústria de creuers, tant ports com terminals de creuers i navilieres han fet un treball de mesos per assolir els protocols amb les màximes exigències per a la seguretat dels passatgers, tripulants i, per descomptat, dels habitants de les ciutats. Per part del Port de Barcelona i de les terminals, “la feina feta fins ara ens permet garantir la seguretat de passatgers, tripulacions, treballadors del port i ciutadans des d’un punt de vista sanitari. Però també garantir que l’operativa dels vaixells, tot i els nous protocols existents, serà àgil i que les infraestructures i serveis funcionaran a la perfecció”, apunta Carla Salvadó.
El protocol que seguirà el Port de Barcelona és l’acordat per Sanitat Exterior, que depèn del Ministeri de Sanitat del Govern espanyol. A banda de les mesures d’higiene bàsiques, com l’ús de mascareta, gel hidroalcohòlic o distància de seguretat, les companyies de creuers estan obligades a informar sobre el seu pla de salut, aprovat per l’estat de bandera, i garantir la seva implantació. Això inclou informació específica sobre els mitjans sanitaris amb els que compta el vaixell i capacitat de diagnòstic a bord; i informació sobre els procediments de la companyia de creuers previs a l’embarcament de passatgers, entre d’altres informacions.
La naviliera també està obligada a disposar d’una assegurança, per a passatgers i tripulants, que es farà càrrec de totes les despeses d’allotjament, manutenció i assistència mèdica de contagiats asimptomàtics que no requereixen ingrés hospitalari. Igualment, per als contactes estrets que hagin de fer quarantena. I de l’ingrés hospitalari dels casos positius de COVID-19 en els que sigui necessari. Aquesta cobertura inclou totes les necessitats de transport, fins i tot trasllats aeris sanitaris i repatriació si és precís, i es garanteix que en cap cas es col·lapsarà el sistema sanitari públic.
Així ho ha explicat Fernando Pacheco, director general d’MSC Cruceros a Espanya, que també ha posat de manifest que l’MSC Grandiosa “es dels vaixells més moderns i avançats a nivell mediambiental de la nostra flota”. Pacheco ha explicat que a finals del proper mes de juliol està prevista la sortida de les drassanes de l’MSC Seashore i que a principis d’agost aquest vaixell, el més tecnològic de la naviliera, es posicionarà a Barcelona per fer viatges per la Mediterrània.
Per part de les terminals, aquestes també tenen les seves pròpies mesures sanitàries pel que fa als passatgers, així com protocols de desinfecció de maletes i de les instal·lacions un cop acabada cada operativa. La ventilació, la desinfecció i la correcta distribució dels fluxos de passatgers seran claus en el procés.
Millores al Port
Durant els mesos que l’activitat de creuers ha estat paralitzada, el Port de Barcelona no s’ha aturat, aprofitant per fer obres de millora a la zona del moll Adossat destinada a aquest tràfic. Així, s’han invertit 2,6 milions d’euros en la millora del sistema d’amarratge a les terminals de creuers per incrementar la seguretat en l’atracada. També s’ha treballat en la millora de l’accessibilitat a la zona, ampliant la Porta 2 d’accés al Moll Adossat, desdoblant en dos els controls o garites d’accés i desplaçant i remodelant la rotonda de distribució del trànsit a totes les terminals de creuers. Aquests treballs han suposat una inversió de 1,22 milions d’euros.
D’altra banda, pel que fa a l’ampliació del moll Adossat, una actuació complexa de llarga durada, entre febrer de 2020 i abril de 2021 s’ha dut a terme la consolidació de la tercera fase. Es tracta d’una obra que fa possible la construcció de la nova terminal de creuers adjudicada a MSC en el darrer Consell d’Administració del Port. La inversió en aquest cas ha estat de 2,6 milions d’euros.
Més de 9.000 llocs de treball
Els creuers que vinguin enguany suposaran un impuls molt important per a la recuperació d’un sector que ha patit una tremenda crisi a causa de la pandèmia de la Covid-19. Es tracta d’una indústria que dona feina a més de 9.000 persones a Barcelona i que factura anualment a Catalunya 1.083 milions d’euros, amb una contribució al PIB català de 562 milions d’euros anuals.
L’any 2019, els creueristes van suposar el 10,4% dels turistes que van pernoctar a la destinació de Barcelona. I van tenir una aportació a l’economia de la zona molt superior a la mitjana del conjunt. La despesa mitjana dels visitants que van pernoctar l’any 2019 en aquesta destinació va ser de 69,9 euros diaris. Es calcula que la despesa dels creueristes de port base puja a 230 euros per persona i dia. I en el cas dels creueristes en trànsit, per 4 hores de mitjana que passen al destí gasten 57 euros per persona. L’any 2019, el 57% dels creueristes que van passar pel Port de Barcelona eren de port base.