Durant els sis primers mesos de l’any el Port de Barcelona ha superat el milió de TEUs, una xifra que suposa un creixement del 13% respecte al mateix període de l’any passat. El tràfic de contenidors ha crescut en tots els tipus d’operativa: en l’apartat de comerç exterior destaca l’impuls de les importacions (264.624 TEU, +11%), encara que en termes absoluts les exportacions segueixen tenint més pes (323.580 TEU, +4%). Cal destacar que els contenidors d’exportació superen en un 54% el màxim d’abans de la crisi.
Els tràfics de cabotatge amb les Illes Balears i Canàries han registrat creixements del 13%, mentre que el transbordament ha experimentat una important recuperació, amb un creixement superior al 20%.
Per països, la Xina es manté com el principal soci comercial del Port de Barcelona, amb un increment del 10% en els intercanvis amb el recinte català. El 23,5% de tots els contenidors que passen pel Port tenen el gegant asiàtic com a origen o destinació. Altres mercats que han mostrat un important dinamisme en les seves relacions comercials amb la capital catalana han estat els Estats Units (+8%), la Unió dels Emirats Àrabs (+28%), l’Índia (+19%) i Mèxic (+7%).
Pel que fa al tràfic total (que inclou totes les modalitats de càrrega), durant el primer semestre de l’any el Port de Barcelona ha gestionat 24,2 milions de tones, un 4% més que el mateix període de 2015.
Impuls dels vehicles d’importació
Fins al mes de juny les terminals del Port han transportat un total de 477.202 vehicles, amb un creixement del 6%. El gruix d’aquesta xifra (398.362 unitats) són de comerç exterior, un apartat on destaquen les exportacions (amb 240.000 vehicles) i les importacions, que tot i sumar un volum menor (102.510 unitats), han crescut a un ritme del 16,5%.
Pel que fa a la mercaderia transportada a granel, els líquids s’han mantingut pràcticament estables respecte a l’any passat, amb un total de 6 milions de tones. Destaca l’evolució experimentada pel gasoil, que s’ha incrementat un 50%. D’altra banda, els sòlids a granel han sumat 2,2 milions de tones, resultat que suposa un augment del 5%. Els productes que han tingut una millor evolució són els cereals i farines (+48%) i els pinsos i farratges (+32%).
Durant el període, les autopistes del mar han transportat més de 68.000 unitats de transport intermodal (UTI). Aquestes línies mixtes (de càrrega rodada i passatge) que connecten Barcelona amb diferents destinacions d’Itàlia i del nord d’Àfrica, han desviat una xifra idèntica de camions de les carreteres al mode marítim, més eficient en termes econòmics i mediambientals.
Pel que fa al moviment de passatgers, durant els sis primers mesos de l’any han fet servir el Port de Barcelona prop d’1,5 milions de viatgers, tant de ferris de línia regular com de creuers. Els passatgers de ferris (que connecten la capital catalana amb les illes Balears, Itàlia i el Nord d’Àfrica) han crescut un 12%.
La xifra total de creueristes (més d’un milió de persones) s’ha mantingut pràcticament estable respecte a 2015, tot i que s’ha produït un increment significatiu (+15%) dels passatgers de port base (aquells que inicien i finalitzen el seu itinerari al Port de Barcelona i que suposen, per tant, una major aportació econòmica a la ciutat).