El Port de Barcelona bate el récord de tráfico total en el primer semestre con 36,3 millones de toneladas

El Port de Barcelona ha batut el rècord absolut de tràfic total de mercaderies en un primer semestre amb un moviment de 36,3 milions de tones. Aquesta dada suposa un increment de l’11% respecte al tràfic total del primer semestre de 2021. El rècord anterior s’havia assolit l’any 2019, abans de la pandèmia, amb un tràfic que va arribar als 34,5 milions de tones i que enguany s’ha superat en un 6%.

Això ha estat possible perquè tots els tràfics principals, a excepció dels vehicles, han tancat aquest període de sis mesos en positiu. “És una bona notícia que indica que les empreses del nostre hinterland treballen bé i de valent per recuperar els nivells pre-pandèmia”, ha remarcat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, en la roda de premsa de resultats celebrada avui.

Al rècord assolit pel tràfic total s’afegeix una altra marca important, en aquest cas la registrada pel tràfic de contenidors que també ha estat la millor en un primer semestre. En aquest cas, entre gener i juny han passat pel Port de Barcelona 1,8 milions de TEU, amb un creixement del 0,7%. L’anterior rècord eren els 1,7 milions de TEU moguts ara fa un any.

El director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha remarcat que el tràfic total no només està per sobre del moviment de 2021, “sinó que també creix comparat amb l’any 2019 (+6%) el que indica que hi ha una clara recuperació completa en aquest inici d’any”. Carbonell ha posat de relleu “el bon comportament que estan tenint tant les importacions, que creixen un 11%, com els trànsits, que registren un increment del 7%. Les exportacions, però, estan un 6% per sota dels registres de 2021”.

El tràfic de hinterland, és a dir, el tràfic de mercaderies d’exportació i d’importació, ha tingut un comportament molt similar al del tràfic total, amb 17,7 milions de tones manipulades i un increment del 7,9%. Pel que fa al tràfic ro-ro, s’ha registrat un moviment de 215.000 UTI, amb un alça del 12,5%.

En relació als sòlids a granel, el Port de Barcelona ha tancat els sis primers mesos de l’any amb un moviment de 2,34 milions de tones i això situa aquests tràfics un 3,2% per sobre del mateix període de 2021. Aquest repunt a l’alça ha estat possible, principalment, per la pujada de les exportacions de potasses (138%) a la terminal d’ICL. També el tràfic de cereals i farines registra un bon resultat, creixent un 65,9%.

Els líquids a granel es disparen

En el grup dels líquids a granel, el moviment assolit ha estat pràcticament de 7,9 milions de tones, xifra que suposa un notable increment del 42,8%. La causa d’aquest creixement es troba principalment en la forta crescuda que mantenen les importacions de GNL (+83%) i els trànsits, principalment de gasolina (+178%), seguides pels biocombustibles (+94%). L’augment dels trànsits, tant les sortides com les entrades, denota un fort dinamisme en les operacions de distribució d’aquests productes.

L’únic segment que no augmenta és el tràfic de vehicles nous, afectat per l’actual context d’incertesa i crisi econòmica derivada de la pandèmia, que registra una caiguda del 13%. Tot i així, en les darreres setmanes es comença a notar un canvi de tendència i juny es converteix en el primer mes amb aquest tràfic en positiu, de la mateixa manera que està passant aquest juliol.

Pel que fa al tràfic de passatgers al Port de Barcelona, entre gener i juny ha sumat prop d’1,2 milions de persones. Això és un 393,4% més que un any abans, tot i que les xifres encara queden lluny de les dades pre-pandèmia, concretament, un 37% per sota del primer semestre de 2019 (1,87 milions de passatgers). La recuperació dels ferris ha estat més accelerada i ja es troben només un 8,6% per sota dels tràfics del primer semestre de 2019. En el cas dels creuers, els 670.000 passatgers representen un 47,5% menys que l’1,3 milions de l’any 2019.

Compromís, complicitat i confiança

Durant la roda de premsa, Damià Calvet ha fet balanç dels projectes en què ha estat treballant el Port de Barcelona en aquests sis primers mesos d’any. El president del Port ha explicat que s’ha treballat de valent “per desenvolupar projectes que són exemple del nostre compromís amb tots els ciutadans i ciutadanes; de la nostra complicitat amb el teixit productiu i amb les diferents institucions socials i econòmiques; i exemple de la confiança que generem com a port. També a nivell internacional. Per això, els nostres projectes tenen entre els seus objectius fer del Port de Barcelona un port més verd, un port més humà i un port de referència internacional que ens obri encara més al món”.

En l’àmbit de la sostenibilitat ambiental destaquen els avenços realitzats en projectes com l’electrificació de molls; la construcció dels nous accessos ferroviaris al recinte portuari o la posada en marxa de les illes climàtiques del Port Vell.

Pel que fa a la sostenibilitat social, Damià Calvet ha recordat que el curs 2022-23 obrirà les seves portes al Port de Barcelona l’Institut de Logística de Barcelona i ha fet balanç de l’activitat del Hub Logístic d’Ucraïna, situat a la ZAL i que ha gestionat des del 3 de març i fins el 30 de juny 462.518 kilos d’ajuda humanitària. També en l’àmbit social, el president del Port de Barcelona ha avançat l’adjudicació de les obres de la nova Llotja de Pescadors a FCC Construcción per un import total de 9,6 milions d’euros; ha recordat l’estrena, fa pocs dies, de les Escales i Mirador Vela, l’accés directe entre la platja de Sant Sebastià i la plaça Rosa dels Vents i un mirador privilegiat per gaudir del litoral de Barcelona i la Mar Mediterrània; i ha anunciat l’inici de la licitació, per un import de 7,2 milions d’euros, de la rehabilitació dels tinglados del Moll Oriental i la seva transformació en un conjunt multifuncional, potenciant la seva relació amb l’entorn urbà en el que es troben. El termini d’execució d’aquestes obres és de 17 mesos.

Per últim, Damià Calvet ha posat en valor el paper del Port com a referent a nivell internacional. Alguns dels projectes desenvolupats en els darrers mesos i “que ens reafirmen com a Port capdavanter i referent a nivell internacional són: la posada en marxa del Pla d’Innovació, per fer avançar de forma coordinada i sota un mateix paraigua els diferents projectes que estan transformant la manera com oferim els nostres serveis, alhora que ens situem al capdavant del creixement econòmic i social”; l’inici d’operacions del B2B Logistics Busan Barcelona Hub, la plataforma logística impulsada pels ports de Barcelona i Busan, gestionada per FM Logistic i Taewoong Logistics; i la designació de Barcelona com a seu de la Copa Amèrica 2024.

Fecha del Taller: