Al Port de Barcelona ja circula de forma regular el primer camió impulsat per gas natural liquat (GNL. L’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors (ATEC) de Barcelona i la direcció general de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya han signat un conveni de col·laboració per fomentar l’ús de gas natural com a combustible per a transport de mercaderies d’alt tonatge, especialment amb origen o destí al Port de Barcelona. L’acord va ser signat el 16 de juny per la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, i el president de l’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors (ATEC), Vicente Ortiz,
El Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha compromès a estudiar la implementació d’ajuts i altres mesures de foment dels vehicles propulsats per aquest combustible, promoure’n l’ús professional, difondre els avantatges ambientals del gas natural en el transport, i analitzar el potencial d’aquesta propulsió en relació amb les polítiques ambientals i d’industrialització.
Per la seva banda, l’ATEC promourà l’ús d’aquests vehicles, fomentarà el desenvolupament de nous models de vehicles a gas i en divulgarà entre els seus associats els avantatges ambientals en el transport. De fet, l’associació ja està provant un camió portacontenidors IVECO que funciona exclusivament amb gas natural comprimit i liquat (GNL i GNC) i que és propietat de l’empresa Autotransmar.
Suport del Port de Barcelona a aquesta iniciativa
El Port de Barcelona dóna suport a aquesta iniciativa, que ajuda a estendre l’ús del gas com a combustible en el sector del transport terrestre de mercaderies.
El Port de Barcelona ha apostat per l’ús del GNL com a combustible per a la maquinària i transport terrestre i marítim en l’àmbit portuari com a solució sostenible per a la mobilitat dins el Port i per a reduir les emissions de gasos contaminants. El canvi de combustible s’ha començat a produir a nivell mundial i els ports, a més, són nodes ideals per al desenvolupament d’aquest canvi, perquè en aquests conflueixen les cadenes logístiques amb diversos modes de transport.
La implicació de les navilieres, les companyies gasificadores (Enagas) i de les empreses de transport terrestre, com les associades a ATEC, és essencial per a aconseguir la implantació del GNL. El Port treballa per a donar a conèixer els beneficis que el canvi de combustible suposarà per a la competitivitat del transport a causa del menor preu del gas natural respecte dels combustibles derivats del petroli, un benefici que repercuteix en la indústria i en d’altres activitats de serveis.