El Corredor Mediterrani és imprescindible

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha denunciat avui que, com a conseqüència dels incompliments i retards de l’Estat en el desplegament del Corredor Mediterrani, “fa 25 anys que estem perdent el tren de la competitivitat i de la defensa mediambiental”.

Per això, “exigim que deixi de ser el Corredor dels incompliments per esdevenir el Corredor de les oportunitats”. Puigneró ha assenyalat que “tots els arguments econòmics i mediambientals indiquen que el Corredor Mediterrani és imprescindible. Per tant, no queda cap dubte que si no es prioritza, si no s’accelera, o, en altres paraules, si es fa una marginació conscient del Corredor, només pot obeir a criteris polítics”.

El vicepresident Puigneró ha fet aquestes declaracions en el decurs de la sessió de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani que ha tingut lloc avui a Barcelona. En aquesta trobada, han assisitit la coordinadora del Corredor Mediterrani de la Comissió Europea, Iveta Radicová, el coordinador del Corredor Mediterrani de l’Estat, Josep Vicent Boira, els presidents dels Ports de Barcelona i de Tarragona, Damià Calvet i Josep Maria Cruset, i representants del teixit empresarial a Catalunya. Així mateix, ha intervingut en la sessió el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín.

El Corredor Mediterrani, ha argumentat el vicepresident, “és un dels principals damnificats” del triple dèficit que pateix Catalunya: “el dèficit fiscal anual (16.000 MEUR), el dèficit d’inversions per sota del que marca l’Estatut (3.000 MEUR) i el dèficit de no execució pressupostària (1.000 MEUR)”.

Aquesta manca d’inversions en el Corredor Mediterrani, a més de frenar la competivititat econòmica de Catalunya, va en contra dels objectius que marca la Unió Europea, ha argumentat Puigneró. “Hi ha un mandat de la UE que obliga els estats a treure el 20% de les mercaderies amb tren abans del 2030 i Espanya està a la cua d’Europa amb un 4%” i ha afegit que “Espanya incompleix el reglament europeu que imposa el Corredor Mediterrani a l’Estat per al 2030. Només li queden 8 anys de marge per acabar-lo i no l’acabarà”.

La proposta del Govern

Per a revertir aquesta situació al Corredor Mediterrani i resoldre els dèficits i ineficiències que s’han produït en el seu desenvolupament, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha presentat una trentena de mesures estratègiques fins al 2030. Dotar el Corredor d’una major capacitat, tot eliminant els colls d’ampolla existents, millorar-ne les prestacions, augmentar la resiliència i garantir la interconnectivitat entre els diversos modes de transport són els principals eixos d’actuació de les mesures que proposa el Govern. Aquestes mesures permetrien estalviar les emissions de 605.000 tones anuals de CO2, equivalents a les que generen 7.000 camions diàriament.

Més en concret, entre les actuacions plantejades, valorades en total en més de 8.500 MEUR, cal remarcar, pel seu retorn social, econòmic i ambiental les noves estacions intermodals a l’aeroport de Girona i del Camp de Tarragona, la nova línia d’alta velocitat Tarragona-València, els nous accessos ferroviaris i viaris al Port de Barcelona i la finalització de les obres en curs a l’estació la Sagrera, l’accés ferroviari a la terminal T1 de l’aeroport de Barcelona, la implantació de l’ample mixt Castelló-Castellbisbal i l’A-27.

Fecha del Taller: