El 21 de novembre, es va celebrar a l’auditori de Consorci de la Zona Franca de Barcelona la jornada sobre les “Novetats i reptes en Seguretat: Mercaderies perilloses, AVSEC i Brexit”, trobada promoguda pel Grup de Seguretat Logística, grup de treball pertanyent a Barcelona Centre Logístic Catalunya (BCL). L’organització de l’esdeveniment el va portar a terme la consultora GPA.
L’objectiu era avaluar els nous reptes que presenta la seguretat en el sector de la càrrega aèria, des de diferents punts de vista: Mercaderies perilloses, analitzant les novetats de la normativa “IATA-DGR 61 Ed.”; AVSEC, examinant els canvis de normativa i tendències en Seguretat Aèria a Espanya; i finalment seguretat jurídica / legal / financera davant un escenari de Brexit dur.
IATA-DGR 61 Ed: documentació exclusivament en anglès
Diana Sánchez, Branch Manager de DGM, consultora experta en mercaderies perilloses, va fer un extens repàs dels principals canvis que inclou la més recent normativa d’IATA en aquest àmbit, la DGR Edició 61. Una de les modificacions més destacades, i al seu torn més esperades per la comunitat és la “eliminació de l’obligatorietat de la traducció a l’espanyol” de totes les marques i documents de transport, fet que simplifica i agilitza l’operativa.
D’altra banda, Sánchez va fer especial èmfasi en la plataforma “DG-autocheck” d’IATA, l’objectiu del qual és el d’automatitzar el procés d’acceptació d’enviaments de mercaderies perilloses. Addicionalment, es van analitzar altres aspectes d’actualitat com el Smart Luggage, la possible desregulació dels dataloggers i la reclassificació de les bateries de liti.
AVSEC a Espanya: què ens espera el 2020?
La jornada va comptar amb la presència de Raquel Chinea, membre de la Divisió de Seguretat i Facilitació de l’Aviació Civil a AESA, que va presentar les novetats normatives de la instrucció SA-20. Entre elles, destaca el nou procés de comprovació d’antecedents normal i reforçada pel personal (col·lectiu AVSEC).
També es van indicar les diferències entre l’antic i nou procediment d’aprovació, renovació i revocació de l’Agent acreditat (RA) i Expedidor conegut (KC). Finalment, Chinea va aportar dades estadístiques relatives a l’actual exercici 2019, subratllant la certificació de 297 RA i 103 KCS.
‘Hard Brexit’: un gran impacte per al sector
Finalment, Xavier Requejo i Alba Lara, gestors de l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització de l’entitat pública Acció, van abordar els impactes i van enumerar recomanacions per al sector davant un escenari de Hard Brexit. En aquest context, es van tractar temes duaners, fiscals, logístics, reguladors, legals, de mobilitat i financers.
Entre alguns dels aspectes més rellevants, Lara va assenyalar els canvis en l’aplicació dels Incoterms, realització de controls duaners, pagament de l’IVA i aranzels, o fins i tot la sol·licitud de noves llicències per part de UK als transportistes terrestres.