Barcelona, per la seva posició geogràfica, el seu teixit productiu i un mercat extens, continua rebent inversions a bon ritme. I el port de Barcelona n’és el millor exemple, amb inversions molt importants per millorar les seves instal·lacions, molls i dàrsenes.
En concret, entre projectes que ja estan en marxa i altres a punt d’iniciar-se, el volum global de les inversions previstes es d’uns 700 milions d’euros. D’aquest total, un 60% correspon a inversions de la iniciativa privada i la resta prové de les administracions publiques, en un model de col·laboració público-privada per mantenir la infraestructura en una posició de lideratge a la Mediterrània i a Europa.
La diversificació és una de les claus de l’èxit del port de Barcelona en quan a les inversions rebudes. Als darrers anys, per exemple, s’hi han construït les oficines de Desigual, l’estació marítima de Grimaldi, la plataforma energètica de Meroil-Lukoil i la terminal de contenidors BEST.
Els nous projectes privats que s’hi estan desenvolupant o que en breu es posaran en marxa són: la segona fase de la terminal de contenidors BEST de la xinesa Hutchison Port Holding, la nova terminal de càrrega de potassa i sal d’Iberpotash que farà la multinacional ICL, la construcció de la nova terminal de creuers de l’americana Carnival, que hi invertirà uns 25 milions d’euros, l’ampliació de Marina Barcelona 92 (una de les instal·lacions de manteniment i remodelació de megaiots més importants del món), la construcció de la Marina Vela al costat de l’hotel W, en la que s’invertirà uns 30 milions d’euros, i la remodelació de la Marina del Port Vell.
Terminal d’Iberpotash
La multinacional israelita ICL, matriu d’Iberpotash, té previst invertir més de 100 milions d’euros en una nova terminal al Port de Barcelona. Aquesta nova infraestructura permetrà la càrrega de vaixells de gran tonatge amb una aposta ferma per la qualitat logística del transport ferroviari i marítim de la potassa i la sal d’Iberpotash, que implica el desenvolupament de l’anomenat “Pla Phoenix” a la comarca del Bages.
La nova terminal s’ubicarà a la zona del Moll Álvarez de la Campa, amb una superfície de 7 hectàrees i 14 metres de calat que permetrà la càrrega de vaixells de fins a 60.000 tones. A més dels 100 milions d’euros d’inversió del grup ICL en la nova terminal, el Port de Barcelona invertirà aproximadament 10 milions d’euros en la reforma dels espais que acolliran aquesta infraestructura. Aquestes actuacions permetran a Iberpotash disposar de 600 metres de línia d’atracada al Port de Barcelona, una infraestructura clau per a la canalització de les seves exportacions.
ICL és un dels líders mundials en fertilitzants i especialitats químiques i el sisè productor mundial de potassa. Iberpotash és l’única empresa d’extracció de potassa a Espanya i exporta el 75% de la seva producció, principalment a països de la Unió Europea, Àsia, i el Sud d’Amèrica.
Terminal BEST
El Grup Hutchison Port Holdings (HPH) està desenvolupant la segona fase d’ampliació de la terminal BEST, en la que hi invertirà 150 milions d’euros, mentre que el Port de Barcelona hi invertirà 1,8 milions d’euros.
BEST es la primera terminal semi-automatitzada del Grup HPH que es va inaugurar l’any 2012, amb una inversió de 300 milions d’euros. Està dotada amb els darrers avenços tecnològics en terminals de contenidors. La terminal disposa d’un dels sistemes de portes d’entrada i sortida més moderns d’Europa, i una de les instal·lacions ferroviàries més grans dins una terminal marítima en tot el Mediterrani, amb 8 vies de doble amplada (ibèrica i europea), connectant diàriament BEST amb diferents destinacions d’Espanya i del Sud d’Europa.
Un cop finalitzades les obres d’ampliació durant el primer trimestre de 2015, BEST disposarà, en una sola alineació, de 1.500 metres de moll (1.000 metres actualment) on podran operar fins a cinc vaixells porta-contenidors simultàniament.
HPH, filial de la multinacional Hutchison Whampoa Limited (HWL), és la inversora, constructora y explotadora de ports més importants del món. La xarxa d’operacions portuàries de HPH integra 52 ports de 26 països d’Àsia, Orient Mitjà, Àfrica, Europa, Amèrica i Oceania.
Font i foto: BCL