Damià Calvet: “Amb el Pla d’Innovació del Port de Barcelona, la innovació de la ciutat mirarà al mar”

El Port de Barcelona ha posat en marxa el seu Pla d’Innovació amb l’objectiu de fer avançar de forma coordinada i sota un mateix paraigües els diferents projectes que estan transformant la manera com el Port està oferint els seus serveis, alhora que l’estan situant al capdavant del creixement econòmic i social. El Pla d’Innovació ha estat presentat avui pel president del Port de Barcelona, Damià Calvet; i la directora d’Innovació i Estratègia de Negoci, Emma Cobos.

El Port entén la innovació com la conversió de les noves idees en valor per a la Comunitat Portuària, els seus clients i la societat. El Pla d’Innovació, que desenvolupa les propostes especificades en el IV Pla Estratègic, estableix un model d’innovació propi basat en el concepte de smart port i, per tant, considera que la innovació ha de ser sostenible, oberta, col·laborativa, impulsada per la demanda, alineada amb l’estratègia del Port i amb una forta base tecnològica.

El Pla defineix tres grans objectius: reforçar el paper del Port de Barcelona com a motor del creixement i la recuperació de l’economia; impulsar la innovació i la digitalització de l’ecosistema logístic; i afavorir les sinèrgies amb la ciutat en aquest àmbit.

El Pla d’Innovació s’estructura en quatre línies d’acció:

  • El desenvolupament d’eines de gestió àgils i transversals amb implicació de la Comunitat Portuària de Barcelona.
  • L’establiment d’aliances amb l’entorn innovador de Barcelona.
  • L’estimulació de la innovació sectorial.
  • La difusió de l’activitat innovadora del Port.

En aquest sentit, Damià Calvet ha explicat que el Port de Barcelona “ha estat sempre al capdavant del sistema portuari espanyol i també dels ports mediterranis i europeus a l’hora de plantejar, dissenyar i posar en servei solucions innovadores” en àmbits tan diversos com la logística (la Zona d’Activitats Logístiques), el port en xarxa i les terminals interiors (Terminal Marítima de Zaragoza), el port-ciutat (Port Vell), la participació de la comunitat portuària (Consell Rector de la Comunitat Portuària de Barcelona, Fòrum Telemàtic), la formació (Escola Europea Intermodal Transport), o la telemàtica (Portic), entre d’altres.

Tot seguit, el president del Port ha explicat que Barcelona “és avui una de les capitals tecnològiques d’Europa, destacant la seva aposta per desenvolupar solucions de mobilitat i de model energètic que faciliti la transició cap a un model de ciutat sostenible i especialment curosa amb les persones i amb el medi”.

En conseqüència, el Pla d’Innovació planteja “un nou model de participació, que ha de ser col·laborativa i oberta, i que necessita de la implicació activa de la Comunitat Portuària de Barcelona i de l’ecosistema innovador de la ciutat” mitjançant aliances estratègiques amb els agents de l’ecosistema innovador de la ciutat, com són el 22@, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Barcelona Tech City, Mobile World Capital, etc., i del Port. “Ens hem marcat l’objectiu que tot aquest potent ecosistema tecnològic i innovador que s’està desenvolupant a Barcelona miri al mar”, ha declarat Calvet.

Acceleració de projectes tecnològics

La directora d’Innovació i Estratègia de Negoci del Port de Barcelona ha posat l’èmfasi en la importància de disposar “d’una estructura més àgil que l’Autoritat Portuària que sigui capaç d’impulsar les noves iniciatives de forma ràpida i eficient”. Per aquesta raó el Pla d’Innovació preveu “la creació de la fundació BCN Port Innovation, que facilitarà la gestió de les iniciatives innovadores i l’acceleració dels projectes tecnològics, ambientals i de transició energètica que han de facilitar la transformació de Barcelona i del seu Port”.

BCN Port Innovation és una fundació privada en la qual hi participen com a partners empreses destacades de la Comunitat Logística Portuària i com a patrons fundadors el Port de Barcelona juntament amb dues empreses tecnològiques, Ackcent i Aggity, que aportaran, segons Cobos, una visió dinamitzadora i externa al sector marítim portuari.

La fundació BCN Port Innovation serà el punt de trobada i de debat en el qual les empreses portuàries plantejaran els reptes que està generant de forma creixent el transport i la logística internacional i on les empreses tecnològiques oferiran solucions disruptives.

Emma Cobos ha explicat que “no pot haver-hi innovació oberta si no hi ha aliances i col·laboració”. En aquest sentit, per a facilitar el desenvolupament del Pla d’Innovació es preveu l’impuls del Blue District, una àrea d’innovació sectorial situada majoritàriament en l’àrea del Port Vell, i on ja estan en funcionament instal·lacions com el Pier01, la Facultat de Nàutica de Barcelona, o el D·Factory del Consorci de la Zona Franca, entre d’altres, espais amb els quals ja s’estan mantenint línies de col·laboració.

El Port donarà un impuls definitiu al Blue District amb la creació del Blue Tech Port, el un nou centre d’innovació d’economia blava, que s’ubicarà al moll de Sant Bertran i on s’hi allotjaran start ups, institucions internacionals de l’entorn marítim, centres d’innovació de grans empreses vinculades amb la logística, el transport, l’activitat portuària i centres de formació com l’Institut de Logística de Barcelona, que obrirà les seves portes el curs 2022-2023 al World Trade Center Barcelona i que s’instal·larà en una segona fase al Blue Tech Port.

Cobos ha explicat també que un exemple de l’activitat que s’està generant en el marc del Pla d’Innovació és la celebració al Port de Barcelona del TechTour Maritime, Trade & Logistics els propers 31 de maig i 1 de juny, coincidint amb el Saló Internacional de la Logística. TechTour Maritime, Trade & Logistics portarà per primer cop a Barcelona les solucions més avançades per part de més de 30 start ups preseleccionades en l’àmbit marítim i logístic, així com més de 30 inversors de primer nivell internacional.

Fecha del Taller: