Els sis primers mesos de l’any 2017 han estat el millor primer semestre de la història del Port de Barcelona, amb un tràfic total de 28,6 milions de tones de mercaderia canalitzada i un increment del 18% respecte al mateix període de l’any anterior. Aquest resultat ha estat motivat per l’excel·lent comportament de tres segments de tràfic: els contenidors (+27,2%), els líquids a granel (+10,9%) i la càrrega transportada per les autopistes del mar (+7,2%). Així ho han exposat el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, i el director general del Port, José Alberto Carbonell.
Aquest primer semestre, el Port de Barcelona ha registrat un tràfic de contenidors d’1,3 milions de TEU, amb un increment del 27,2% respecte al mateix període de 2016. L’increment més destacable s’ha produït en els contenidors de transbordament, que han crescut un 101%. Per la seva banda, els contenidors plens d’importació i d’exportació han seguit avançant a bon ritme (al 4,5% i al 4,7%, respectivament), després d’anys d’importants increments acumulats.
Els líquids a granel són el segon tipus de tràfic que més ha crescut durant el període. Així, s’han registrat un total de 6,6 milions de tones de líquids a granel (+10,9%), que han crescut tant en exportacions (+27%) com en importacions (+20%). Un dels productes que millor resultats ha obtingut ha estat el gas natural (+32,5%), degut a una major utilització del transport marítim en detriment dels gasoductes com a mode d’entrada a la península Ibèrica.
Avancen les autopistes del mar
Pel que fa al tràfic rodat, el Port de Barcelona ha encaminat un total de 199.906 unitats de transport intermodal (UTI) durant el primer semestre, xifra que suposa un increment del 6,9% respecte a l’any anterior. El tràfic rodat inclou tant els intercanvis de cabotatge amb les illes Balears i Canàries, com el tràfic de les autopistes del mar que connecten Barcelona amb Itàlia (Civitavecchia, Gènova, Savona, Livorno i Porto Torres) i el nord d’Àfrica (Tànger, Tunísia i Nador). En concret, pel que fa a les autopistes del mar o línies de short sea shipping, el Port de Barcelona ha registrat un total de 73.081 UTI, un 7,2% més que el primer semestre de 2016. Aquest resultat suposa que un nombre idèntic de camions (més de 73.000) han estat desviats de les carreteres al mode marítim, més eficient a nivell econòmic i mediambiental.
Fins al juny el tràfic de vehicles s’ha situat en les 436.182 unitats, amb un descens del 8,7%. El tràfic d’automòbils s’ha vist especialment afectat pel conflicte de l’estiba ja que, sobretot pel que fa als fluxos d’exportació, els fabricants van establir plans de contingència per transportar els vehicles per modes alternatius al marítim. En canvi, les importacions han seguit augmentant a un ritme del 5,6%.
Els sòlids a granel, amb més de 2 milions de tones de mercaderies gestionades, continuen en negatiu (-7%). Aquest descens és degut al retrocés de les exportacions de ciment i clínquer, relacionada amb la reactivació de la construcció d’habitatges al nostre entorn, i de les importacions de cereals i farines per la bona collita a nivell nacional que va haver-hi l’any passat. En canvi, durant el segon semestre de l’any es preveu una pujada de les importacions de cereals.
En l’apartat de passatgers, cal destacar que un total de 1,57 milions de viatgers (+5,3%) van passar pel Port de Barcelona durant el primer semestre, bé a bord de ferris o de creuers. Els passatgers de ferris (amb les illes Balears, Itàlia o el nord d’Àfrica) han crescut un 12,4%, mentre que els creueristes han augmentat un 1,9%.
Nova oferta de serveis regulars
Les previsions per al tancament de l’any són molt positives degut a l’evolució de tràfic d’aquests primers mesos i a una nova oferta de serveis anunciada per la naviliera MSC a partir de finals de juliol. Es tracta de 5 noves línies marítimes que connectaran Barcelona amb destinacions estratègiques, com ara l’Índia, els Estats Units, Canadà o Brasil. Actualment, el Port disposa de 46 línies regulars de contenidors, que es convertiran en 51 amb els 5 nous serveis d’MSC.