Accés a la intranet
NOTICIA | Published 14 abr 2021

L’Ajuntament i el Port de Barcelona signen un acord per desenvolupar l’Economia Blava com a sector estratègic de futur

L’Ajuntament de Barcelona impulsarà una estratègia d’Economia Blava -economia sostenible i lligada a l’aigua i al mar- com un dels sectors prioritaris i de futur per al reimpuls econòmic de la ciutat, tal com s’ha avançat en el marc de Barcelona reAct, les jornades de treball per reimpulsar l’economia post-Covid.

En el marc d’aquestes jornades, l’Ajuntament de Barcelona i el Port de Barcelona han signat avui un acord estratègic de col·laboració per a la definició i implementació de l’estratègia d’impuls de l’Economia Blava liderada per la ciutat, per al co-lideratge d’algun dels projectes tractors que es desenvolupen dins de l’àmbit portuari, per contribuir conjuntament a l’impuls de l’Economia Blava a la ciutat, així com al posicionament global de Barcelona i el seu Port en aquest àmbit.

El Port de Barcelona esdevé, així, el primer actor en signar amb l’Ajuntament un acord de col·laboració de l’Economia Blava a la ciutat. Aquest primer acord exemplifica la governança compartida i la cerca de projectes que, mitjançant la col·laboració publico-privada, puguin donar un impuls a l’Economia Blava i posicionar la ciutat. A més, a través de l’acord es vol concretar un espai per posar en comú projectes, impulsar la innovació, l’emprenedoria, el talent i la formació.

El primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, ha destacat que “ser una ciutat amb mar implica un avantatge competitiu respecte a altres ciutats, en qualitat de vida, en oferta d’activitats, en diversitat de productes o en posicionament geoestratègic. Barcelona ha superat la fase de viure d’esquenes al mar i ara ens correspon sumar les mirades de la competitivitat econòmica i de la sostenibilitat ambiental per obrir-nos encara més al mar, en ciutadania, en urbanisme, en esport, o en economia del visitant”.

Amb la voluntat que sigui una estratègia treballada amb l’ecosistema de la ciutat, des de Barcelona Activa s’ha consultat a més de trenta actors socials i econòmics dels diferents sectors que inclou l’Economia Blava, des de l’activitat portuària i logística, al transport marítim, passant per la pesca i comercialització de productes marins, el turisme blau, la reparació de vaixells i nàutica o transversals facilitadors com la recerca, formació, educació o cultura marítima.

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha explicat que aquesta infraestructura treballa per “esdevenir una plataforma única on les start up, les empreses tecnològiques, el món acadèmic i el sector marítim-portuari puguin desenvolupar nova activitat econòmica en l’àmbit de l’Economia Blava. Apostem per que el Districte Blau, on es concentrarà aquesta activitat, es converteixi en un pol empresarial que funcioni sota criteris de sostenibilitat, apertura, col·laboració i tecnologia, i que sigui capaç d’atraure el talent, l’emprenedoria i la innovació”.

La presidenta del Port de Barcelona ha explicat que aquests projectes facilitaran la creació de nous llocs de treball de qualitat i ha posat en valor “l’esperit col·laborador de l’acord que signem avui per a potenciar l’Economia Blava, un acord que facilita el co-lideratge i l’alineament de les diferents institucions cap uns objectius comuns”. Conesa ha finalitzat la seva intervenció assegurant que “cal que l’Ajuntament i el Port de Barcelona, juntament amb les altres institucions i col·lectius implicats, seguim treballant plegats per liderar el creixement i millorar el benestar dels nostres ciutadans”.

Economia Blava, un sector de futur

L’Economia Blava -economia sostenible i lligada a l’aigua i al mar- és un sector estratègic molt ampli que inclou activitats com la logística (Port); la pesca; la indústria (constructors navals); l’esport (oci, salut i cultura); l’energia, la ciència i la tecnologia vinculades al mar i als oceans però sempre regides per la sostenibilitat. La Unió Europea i organismes com Nacions Unides ha assenyalat aquest sector com a estratègic en una nova economia compromesa amb un futur sostenible.

El 70% de la superfície del planeta està ocupada per ecosistemes marins i conservar-los i aprofitar-los és clau per impulsar un desenvolupament sostenible. Segons la conferència de les Nacions Unides sobre comerç i desenvolupament, s’estima que els mars i oceans constitueixen una font vital de riquesa d’entre un 3,5% i un 7% del PIB global, i el valor econòmic de les activitats relacionades amb el mar a la regió Mediterrània és al voltant de 400.000 milions de d’euros anuals.

Barcelona té 16,67km de costa i la Mediterrània ha estat, i és, un gran actiu per al seu desenvolupament econòmic: per les activitats logístiques i portuàries, el transport marítim, la pesca, la reparació de vaixells, la nàutica, el turisme blau, i altres transversals facilitadors com la recerca, formació, educació o cultura marítima, entre altres. Té 4 ports: el de Barcelona (10è port europeu en volum de contenidors, 4,5M de passatgers i 66M de tones de mercaderies), l’Olímpic, el Vell i el del Fòrum); genera una rellevant activitat econòmica i compta amb actius com espais de recerca marítima (UPC, UAB) i un reconegut ecosistema emprenedor i d’innovació.

Newsletter

Mostrar històric

Si voleu rebre el nostre newsletter

Mitjançant l'enviament d'aquest formulari heu llegit i accepteu la política de privacitat i condicions d'ús.

Recordeu que rebreu un missatge de validació per completar el compte indicat.

Media

Mostrar tot

Hablemos de riesgos Logísticos & Industriales. Últimas tendencias en el transporte de baterías de litio

VIDEO