Accés a la intranet
NOTICIA | Published 15 oct 2021

CIMALSA i Asetrans Girona inauguren el nou centre de serveis al transport i innovació tecnològic

CIMALSA i l’Associació de Transportistes de Girona Asetrans han inaugurat el nou centre de formació i de serveis del transport, situat a Vilobí d’Onyar, a la Central Integrada de Mercaderies CIM la Selva. El nou emplaçament està enfocat principalment en la formació de nous professionals del transport, la logística i la mobilitat, un dèficit que està patint el sector en l’àmbit estatal i internacional. El centre, propietat de CIMALSA, empresa pública de la Generalitat de Catalunya, que forma part del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, i que gestionarà Asetrans, compta amb 220 m2 d’espai d’aules i també disposa d’una zona administrativa i de despatxos per als associats. L’associació gironina imparteix plans de formació de conductors i pel 2022 aspiren a implantar un cicle formatiu públic de grau mitjà.

A la inauguració del nou espai, el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín ha manifestat que “el sector del transport de mercaderies ha mantingut la seva activitat durant la pandèmia perquè ha garantit el proveïment, tant a persones com a serveis estratègics i a empreses i en aquests moments podem dir que s’està recuperant clarament i, fins i tot, que està en expansió. Això fa que sigui molt important donar un impuls a la formació, tant per aconseguir incorporar nous conductors com pel reciclatge dels que ja hi ha. Pel Govern de Catalunya aquest és un sector estratègic prioritari i per això té tot el sentit una inversió com aquesta tant pel que fa temes de formació com de recolzament a l’associacionisme. I Asetrans, en aquest sentit, és un exemple clar d’associació consolidada.”

Enric Ticó, president de CIMALSA, ha destacat durant la serva intervenció: «Aquesta acció s’emmarca en el desenvolupament de la Estratègia Logística per a la internacionalització de l’economia catalana (ELIEC), aprovat pel govern el passat 9 de febrer, i que entre altres coses contempla la coordinació, regulació i promoció del sector; la competitivitat del teixit empresarial; l’agilitat del desenvolupament del sòl logístic i intermodal; la funcionalitat de la xarxa d’infraestructures i l’aposta decidida per la sostenibilitat. Des de CIMALSA, empresa del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digital i Territori, posem a disposició d’Asetrans, i d’altres organitzacions del sector, aquest espai de servei i formació per a transportistes, sector clau de l’economia catalana. La logística suposa el 14,1% del PIB català, i necessita el suport institucional per superar algunes de les problemàtiques que els afecten.”

El disseny de l’edifici s’ha fet aplicant criteris de consum zero, amb una estructura de fusta per minimitzar l’impacte ambiental de les obres de construcció, instal·lació de producció d’energia fotovoltaica per autoconsum i optimització de les instal·lacions per minimitzar el consum elèctric i d’aigua potable, amb una inversió aproximada d’uns 800.000 euros. El centre de Serveis al Transport, es troba ubicat a La CIM la Selva, punt estratègic  de la xarxa viària, on es creuen el corredor mediterrani amb l’eix transversal, al costat de l’aeroport de Girona. Ocupa un recinte tancat de 22ha en el termes municipals de Vilobí d’Onyar i Riudellots de la Selva, amb uns controls d’accés que garanteixen la seguretat de les empreses instal·lades.

Àlex Gilabert, president d’Asetrans, explica que amb l’estrena d’aquest nou centre es pretén «apostar fermament per millorar la formació, els serveis i la imatge del sector. És una alegria i un repte, ja que hem demostrat que som un sector imprescindible en l’àmbit del transport de mercaderies i de viatgers». Actualment, el transport logístic està veient perillar el proveïment a curt termini si no s’eleva el nombre de conductors de vehicles pesats. Segons els experts, el sector necessita només a l’Estat espanyol 15.000 conductors per al transport per carretera. «Al Regne Unit estem veient aquests dies la mancança que tenen i aquí la situació també és preocupant. Hi ha empreses que poden comprar un nou camió, però que han de renunciar a feines perquè no troben conductors», lamenta Gilabert, que veu com «es van jubilant els transportistes i no hi ha planter al darrere perquè, entre altres motius, el carnet té un alt cost; és necessari que les administracions el subvencionin». Segons el president d’Asetrans, «és sorprenent que el nostre sector no tingui una formació pública i que per ser professional del transport t’hagis de desembutxacar 6.000 euros».

Per l’any que ve Asetrans confia en implantar, a les comarques gironines, cicles formatius de transport i manteniment de vehicles lleugers. El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori, i el d’Ensenyament (a través de Formació Professional) de la Generalitat, juntament amb les associacions provincials i les autoescoles, hi estan treballant perquè el setembre del 2022 pugui posar-se en marxa en diferents punts. «Esperem aconseguir-ho. Això permetrà que nois i noies de 16 anys puguin fer dos anys de formació  professional del transport, ja sigui preparant-se per treure’s el carnet o treballar en el sector logístic o de magatzem, i quan l’acabin amb 18 puguin tenir el permís per conduir un tràiler», afegeix Gilabert. La mitjana d’edat del transportista a l’Estat espanyol és de 50 anys: «Ara, es poden treure el carnet els majors de 18 anys, però fins fa poc no es podia fins als 21».

A l’espera que es desencalli la implantació d’aquest mòdul, des d’Asetrans s’està potenciant tota la formació contínua del sector i s’imparteixen cursos amb la col·laboració del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC), Cambra de Comerç, Programa Forma i Insereix i Programa Integral de Qualificació i Ocupació (PICE), entre altres. Anys enrere, Asetrans i l’Institut de Vic van impulsar, a la capital d’Osona, el Cicle Formatiu de Grau Mitjà (formació professional dual) de transport i manteniment de vehicles lleugers, on es prepara l’alumne per obtenir el carnet de conducció C i per aconseguir el CAP (certificat d’aptituds per a conductors professionals), que permet treballar per una empresa de transport de mercaderies. Aquest any el cicle compta amb 24 alumnes.

Newsletter

Mostrar històric

Si voleu rebre el nostre newsletter

Mitjançant l'enviament d'aquest formulari heu llegit i accepteu la política de privacitat i condicions d'ús.

Recordeu que rebreu un missatge de validació per completar el compte indicat.

Media

Mostrar tot

SUPPLY.NET nº 6 – BCL – ICIL

REPORT