Barcelona Air Freight Community de BCL i IATA treballen per digitalitzar la càrrega aèria

La Barcelona Air Freight Community de l’associació Barcelona-Catalunya Centre Logístic (BCL) i la IATA (International Air Transport Association), han celebrat una jornada sobre la iniciativa eAWB360 de la IATA i altres novetats digitals d’aquest sector.

La jornada, que va aplegar a més de 120 assistents, va estar presidida per Anaïs Fàbregas, de la Divisió Immobiliària i de Mercaderies d’AENA; i Francisco Rizzuto, Cargo Manager per a Europa de la IATA,.

BCL i IATA sumen forces per Barcelona

Mentre que la digitalització documental en el transport aeri de passatgers ha avançat a un ritme accelerat en els darrers anys, el sector aeri de mercaderies es troba actualment en ple procés de transformació. En aquest sentit, la IATA ha impulsat la iniciativa eAWB360, dirigida a companyies aèries, transitaris, empreses de handling i als principals aeroports de càrrega aèria amb l’objectiu de facilitar la implantació i l’estandardització dels intercanvis documentals en format electrònic i l’aplicació de noves tecnologies. El format documental electrònic començarà a utilitzar-se de forma preferent a Barcelona a partir del 12 de desembre del 2018.

En la jornada es va explicar que 10 aerolínies membres de la IATA (Air Canada, Air China Cargo, Air France, American Airlines, Cathay Pacific Airways, Finnair, KLM, Lufthansa Cargo, Qatar Airways Cargo i Swiss WorldCargo) s’han sumat ja a la iniciativa eAWB360 per la qual cosa utilitzen de forma preferent el format AWB (coneixement aeri electrònic) davant del paper. 45 dels principals aeroports de càrrega del món ja han implementat aquesta iniciativa.

L’IATA a més va avançar que l’AWB serà el contracte comercial per defecte per a totes aquelles rutes comercials aeris on es pugui du a terme a partir de l’1 de gener del 2019. Aquest es un pas clau per la indústria de la càrrega aèria ja que situa l’ús dels processos digitals com a norma habitual, facilitant la progressiva eliminació del format paper.

Aquest nou procés comporta diversos avantatges com ara: l’eliminació de la documentació en paper –el denominat Air Waybill– substituint-lo per missatges electrònics; la disminució del temps de manipulació i lliurament de la càrrega aèria, la millora de l’eficiència i fiabilitat del procés de manipulació de càrrega o un impacte positiu en el medi ambient.

Un futur mes digital

Durant la jornada, Portel va presentar la seva aplicació telemàtica Air Freight Solution creada per a facilitar el procés de eAWB. Air Freight Solution es una finestreta única per a totes les companyies i per a qualsevol aeroport que permet generar i rebre missatges d’alerta i seguiment dels enviaments de càrrega aèria per via electrònica. Aquest producte, que va néixer de la mà de BCL, avui es utilitzat amb èxit per molts transitaris del sector.

Webcargo, una empresa de Barcelona que ofereix solucions tecnològiques per a càrrega aèria a tot el món, també va presentar la seva visió de l’estat de la digitalització del sector de la càrrega aèria basat en la seva experiència d’empresa comercialitzadora d’aquests tipus de serveis.

Finalment, DGM va mostrar les experiències pilots que s’estan fent amb la Declaració de Mercaderies Perilloses a nivell electrònic i que ja s’està provant en alguns aeroports. La gestió i declaració de les mercaderies perilloses que van per aeri son també un altre del grans reptes tecnològics d’aquest sector.

Fecha del Taller: