La Cambra de Comerç de Barcelona ha registrat en els últims dos anys un augment en la tramitació dels Quaderns ATA. Es tracta d’un document d’admissió temporal de mercaderies, vàlid a gairebé tot el món, que permet que qualsevol mercaderia, que no sigui de naturalesa perible, pugui viatjar fora de les seves fronteres i posteriorment tornar al seu punt de partida en el termini màxim d’un any.
Aquest document simplifica el trasllat de les mercaderies en un únic document; estalvia els costos que suposaria fer un despatx duaner; substitueix els documents nacionals d’exportació i d’importació temporal i permet viatjar a un gran nombre de països amb el mateix document.
Les mercaderies es poden exposar en fires i exposicions; presentar com a mostres comercials per representants i fer servir per a treballs o serveis professionals: premsa, ràdio, televisió, instal·lacions tècniques, teatre, etc.
L’any 2008 el registre de Quaderns ATA va començar a baixar per la conjuntura econòmica. Durant cinc anys es van reduir les empreses que treien mercaderies a l’exterior, suposadament pel cost i el risc de no vendre. Una tendència que en els últims dos anys s’ha trencat.
En aquest sentit, aquest any l’increment de Quaderns ATA respecte l’any passat ha estat d’un 10,2%, amb una previsió a finals d’any de 965 tramitats, el que suposa 501 empreses que n’han fet ús. El valor de les mercaderies ha estat de més de 45 milions d’euros, un 37% més i un valor mitjà per quadern de 47.241 euros.
Aquest tràmit, que només es pot fer a través de les cambres de comerç, es pot lliurar en només dues hores en funció de la modalitat feta servir. Per obtenir-lo, en funció del país destí, cal dipositar una garantia a la Cambra per fer front a les possibles reclamacions duaneres. Aquesta garantia, que pot oscil·lar entre el 25% i el 100% del valor de la mercaderia relacionada en el quadern, es pot materialitzar en un dipòsit en efectiu, un xec, un aval bancari o a través d’una pòlissa d’assegurances, menys costosa per a les empreses, que la Cambra posa a la seva disposició. Fer aquest avançament obligat pel tipus de document ha estat un altre dels motius pels quals les empreses han reduït la seva tramitació durant aquests anys.