Accés a la intranet

Per la seva logística

Prestació de serveis logístics avançats

Catalunya és el principal centre logístic del sud d’Europa i de la Mediterrània per la seva ubicació estratègica, la seva completa xarxa d’infraestructures i per l’alt nivell de prestació de serveis de les empreses dedicades a la logística.

Lideratge en la contractació d'espais logístics

Catalunya lidera la contractació d’espais logístics a Espanya; els més de 550.000 metres quadrats tancats el 2015, un 90% superior a l’any anterior, suposen més de la meitat de la superfície contractada a Espanya.

Sector logístic, 5% del PIB de Catalunya

El pes econòmic del sector logístic sobre el conjunt de l’economia catalana és del 5% del PIB. Les activitats de transport terrestre, marítim i aeri i emmagatzematge suposen més de 10.000 milions d’euros.

Les grans multinacionals aposten per Catalunya

Al llarg dels últims anys importants multinacionals com Amazon, Decathlon, Desigual, Carrefour, Inditex, Mango o Privalia han apostat per instal·lar a Catalunya els seus grans centres logístics i de distribució.

La ZAL de Barcelona, hub logístic de referència

La ZAL de Barcelona és un hub logístic de referència al sud d’Europa i una àrea d’alt rendiment que acull els principals operadors logístics mundials, com Kuehne + Nagel, DHL, DB Schenker, Naeko Logistics, Agility, Nippon Express, Gefco, Rhenus Logistics o Yusen Logistics, entre altres.

Noves àrees logístiques

Barcelona tindrà una nova àrea logística, la CIM Baix Llobregat de 122 hectàrees, que funcionarà com a centre d’activitat econòmica i donarà servei al clúster de la indústria automobilística, atès que estarà contigua a la fàbrica de SEAT.

Un sector logístic generador d'ocupació

El sector logístic és un dels que genera més ocupació a Catalunya. El 2015 es van generar 18.000 nous llocs de treball en aquest sector, un 11% més que l’any anterior.

Per la seva economia

L'economia catalana, una de les que més creix a europa

L’economia catalana va registrar el 2015 prop de 205.000 milions d’euros, xifra que va generar un creixement del PIB del 3,3%, percentatge que suposa una mica més del doble de la mitjana del conjunt de la zona euro (1,6%).

Catalunya, primera economia d'Espanya

Catalunya lidera el creixement d’Espanya i es manté com la primera economia a nivell nacional, representant el 2015 el 18,9% del PIB de l’Estat espanyol.

Una de les regions europees més atractives per invertir

El 2015, la inversió estrangera a Catalunya va arribar als 5.224 milions d’euros, un 57,8% més que el 2014, sent la quarta regió europea i la primera de l’Europa continental occidental que més volum d’inversió estrangera va captar segons el FDI Markets del Financial Times. Aquesta xifra fa que Catalunya concentri el 24% de la inversió estrangera destinada a Espanya i el 41% de les empreses estrangeres, amb més de 5.700 companyies establertes, principalment a l’àrea de Barcelona.

Barcelona és la cinquena ciutat europea més atractiva per invertir segons l’informe European Attractiveness Survey 2016 d’Ernst & Young, estant només per darrere de Londres, París, Berlín i Amsterdam. Aquesta mateixa consultora assenyala que Catalunya acapara prop del 45% de tots els projectes d’inversió estrangera que arriben a Espanya.

Regió exportadora de primer nivell

Les exportacions catalanes van arribar el 2015 a un valor proper als 64.000 milions d’euros, un 6,1% més que l’any anterior. Aquesta xifra suposa el 25,5% del total d’exportacions espanyoles. A més, les més de 16.000 empreses catalanes exportadores regulars suposen gairebé el 35% del total d’Espanya.

La província de Barcelona lidera les exportacions catalanes i espanyoles; el 2015 van superar els 50.0000 milions d’euros i van representar el 20% de les exportacions totals espanyoles, sent la demarcació líder en el rànquing exportador espanyol.

Empreses catalanes internacionalitzades

Les empreses catalanes tenen més de 8.300 filials a l’estranger establertes a 131 països. Aquestes filials pertanyen a 3.150 empreses, principalment dels sectors químic, maquinària i equips, construcció, financer i assegurances, i estan establertes en països com els Estats Units, Mèxic, Brasil, França i Portugal.

Lideratge en turisme

El 2015 Catalunya va rebre més de 17,4 milions de turistes estrangers, un 3,7% més que l’any 2014, sent els principals mercats emissors Estats Units, França i Regne Unit. La despesa total del turisme estranger també va créixer un 3,4% arribant als 15.625 milions d’euros.

Pel seu sector marítim

Barcelona, un port connectat amb el món

Les principals navilieres del món, integrades en les grans aliances marítimes, tenen a Barcelona un port d’escala en les seves principals rutes i serveis interoceànics Est-Oest i Sud-Nord.

Barcelona, port exportador de contenidors i vehicles

Del total dels contenidors de comerç exterior del Port de Barcelona, un 58% són d’exportació i un 42% d’importació.

El Port de Barcelona exporta prop del 50% dels més de 880.000 vehicles que passen per les seves terminals a l’any. És el principal hub de distribució de vehicles de la Mediterrània i del sud d’Europa, exportant a països com Corea del Sud, Xina, Turquia, Japó, Israel, Mèxic o el Brasil i, a Europa, a Itàlia, Alemanya, Holanda i Noruega.

Barcelona, port intermodal

El tràfic de short sea shipping (autopistes del mar) que connecta el port de Barcelona amb Itàlia i el Nord d’Àfrica va créixer més d’un 21% el 2015. Aquest tipus de tràfic va fer que prop de 137.000 camions deixessin de circular per les carreteres i es transportessin per via marítima.

El tràfic ferroviari del Port de Barcelona creix any rere any: el 14% dels contenidors i el 35% dels automòbils que entren (importació) o surten (exportació) del port ho fan en ferrocarril.

Barcelona, primer port europeu de creuers

Els més de 2,5 milions de passatgers de creuer que anualment passen pel port fan que Barcelona sigui líder a Europa i a la Mediterrània. Cada any es produeixen unes 750 escales de vaixells de creuer de les 40 navilieres que operen al Port de Barcelona, incrementant progressivament els creueristes de turnaround, aquells que inicien i finalitzen el seu itinerari a la capital catalana.

L’activitat de creuers al Port genera una facturació anual propera als 800 milions d’euros, fa una contribució de 413 milions d’euros al Producte Interior Brut (PIB) de Catalunya i dóna feina a gairebé 7.000 persones.

Tarragona, port hub mediterrani de productes petrolífers i agroalimentaris

Amb prop de 24 milions de tones de productes petrolífers, el Port de Tarragona és un dels més importants hubs logístics mediterranis de distribució, atès que exporta i importa aquests productes de països com els Estats Units, Algèria, Corea del Sud, Rússia i Ucraïna.

Els gairebé 5 milions de tones de productes agroalimentaris que mouen les 5 terminals especialitzades en aquest tipus de tràfic fan que el Port de Tarragona sigui el primer port espanyol en moviment de cereals, farines, pinsos i farratges.

El Port de Barcelona en xifres

3.000 empreses clients

Les 500 empreses que integren el clúster econòmic del Port de Barcelona donen servei a unes 3.000 empreses que representen una facturació de 300.000 milions d’euros i generen més d’1 milió de llocs de treball. A més, el 77% dels sectors d’activitat econòmica de Catalunya són clients del Port.

1,4% del vab de Catalunya

L’activitat del Port genera, directament i indirectament, un valor afegit brut (VAB) a l’economia d’uns 2.300 milions d’euros, xifra que suposa el 1,4% del VAB de Catalunya.

32.000 llocs de treball

Les empreses de la Comunitat Portuària de Barcelona donen feina directament a prop de 14.000 persones i generen indirectament més de 32.000 llocs de treball, xifra que representa el 0,9% de l’ocupació de Catalunya.

200 hectàrees per al tràfic de contenidors

Les dues principals terminals de contenidors del Port de Barcelona, BEST (Hutchison Port Holdings) i TCB (APM Terminals), sumen unes 200 hectàrees dedicades al tràfic de contenidors. Les dues terminals donen al Port de Barcelona una capacitat per manipular 5,5 milions de TEU l’any.

Més de 100 línies marítimes regulars

El Port de Barcelona està connectat amb més de 300 ports de tot el món a través de les 100 línies marítimes regulars que ofereixen les principals navilieres, tant de serveis deep se com feeder.

22% del comerç exterior nacional

El Port de Barcelona canalitza el 22% del comerç exterior marítim espanyol i el 71% del comerç exterior català, xifres que es tradueixen en un volum de mercaderies per un valor superior als 54.000 milions d’euros anuals.

4.000 milions d’euros d’inversió

En el període 2000-2015, la inversió pública del Port de Barcelona en ampliació d’infraestructures ha ascendit a 2.000 milions d’euros i la inversió de les empreses privades a altres 2.000 milions d’euros.

Més de 1.000 hectàrees dedicades al comerç internacional

Les més de 1.0000 hectàrees de superfície i els més de 22 quilòmetres de línia d’atracada del port de Barcelona fan que sigui un enclavament preparat per operar als portacontenidors més grans del món, oferint al mateix temps avantatges competitius en els temps de trànsit de les cadenes logístiques internacionals.

Casos d'èxit

Hutchison Port Holdings

500 milions d’euros a BEST, la més avançada terminal semi-automatitzada de contenidors de la Mediterrània inaugurada el 2012, i que amb una superfície de 100 hectàrees té capacitat per manipular 2,65 milions de TEU.

Grup ICL-Iberpotash

100 milions d’euros en una nova terminal de càrrega de 8,5 hectàrees que permetrà atendre vaixells de fins a 60.000 tones i canalitzar les exportacions de la multinacional des de Barcelona cap a mercats com Brasil, Índia, Xina, Malàisia, Indonèsia, Estats Units, Aràbia Saudita i el Nord d’Europa.

APM Terminals

200 milions d’euros a TCB per a l’automatització d’aquesta terminal de contenidors del port de Barcelona.

Carnival Corporation

30 milions d’euros en una nova terminal de creuers, que serà la segona de la companyia a la capital catalana i la més gran d’Europa, amb 10.000 metres quadrats, i estarà operativa el 2018.

Grup Grimaldi

20 milions d’euros en la seva nova terminal de short sea shipping al port de Barcelona inaugurada el 2013.

Cargill

10,4 milions d’euros en la seva planta de mòlta de fava de soja en la qual processa producte procedent de països com Argentina, Uruguai, Brasil i Estats Units transformant-lo en pinsos per al mercat català i espanyol.

Pel seu sector aeri

40 milions de passatgers

Amb prop de 40 milions de passatgers el 2015, Barcelona és el desè aeroport més important d’Europa, experimentant importants creixements en el tràfic internacional amb Amèrica Llatina, Orient Mitjà, Àsia i Amèrica del Nord

Un aeroport connectat amb el món

Les principals companyies aèries internacionals connecten la capital catalana amb els cinc continents. Prop de 100 aerolínies ofereixen més de 210 rutes directes amb altres aeroports d’Europa, Àsia, Amèrica del Nord, Àfrica i Amèrica Llatina.

Més connexions aèries internacionals

Les companyies aèries aposten per Barcelona posant en marxa noves rutes internacionals, com TAM Airlines a Sao Paulo, United Airlines a Washington, o Delta Air Lines a Atlanta. A més, altres companyies, com Air Xina, Air India, Emirates i Norwegian, han mostrat interès en establir rutes aèries amb l’aeroport de Barcelona.

Creixement del tràfic internacional

El creixement del tràfic internacional a l’Aeroport de Barcelona-El Prat fa que moltes aerolínies ampliïn la freqüència dels seus vols, com recentment ho han fet Aerolineas Argentinas a Buenos Aires, Emirates a Dubai, Qatar Airways a Doha, Delta Airlines a Nova York i Air Canada a Toronto.

Un aeroport exportador de mercaderies

La càrrega aèria creix any rere any a Barcelona; el 2015 va augmentar més del 14%, registrant els majors increments en els tràfics internacionals d’exportació. Qatar, Emirats Àrabs, Estats Units i Alemanya són els principals països amb els quals s’estableixen connexions de càrrega des de l’Aeroport de Barcelona-El Prat.

Hub de logística farmacèutica

L’Aeroport de Barcelona aposta per ser un hub per a la logística farmacèutica. Diversos operadors logístics i de handling compten amb la certificació IATA CEIV Pharma que les acredita internacionalment per a la gestió logística de medicaments d’ús humà segons els estàndards mundials de distribució farmacèutica.

Per què Barcelona

Pot conèixer i localitzar les principals infraestructures: